Sturm und Drang

April 16 in France ⋅ 🌬 12 °C

Vi har hittills haft tur med vädret. Det enda regnet föll när vi satt på båten. Det har dock varit blåsigt nästan hela tiden och med temperaturer omkring 10 grader så känns det kallt. Jag har haft dubbla koftor och halsdukar för att hålla mig varm.

När vi gav oss iväg med bussen i dag var det grått och under fm kom det regnskurar men på em var det åter soligt och blåsigt.

Pegasus-bron var dagens första anhalt. Den hette tidigare ngt annat och på franska kartor har den fortfarande det första namnet. Strax efter midnatt på D-Day landade sex glidflygplan med omkring 30 allierade soldater i varje på ett fält nära bron. Deras uppgift var att inta bron så att tyska trupper skulle hindras från att komma och förstärka befintliga styrkor. Allt gick geschwind och tog endast 10 minuter. Att den första insatsen för de allierade blev en sådan succé var positivt för stridsmoralen.

De soldater som intog bron hade märken med en Pegasus-figur på sina uniformer och för att hedra dem fick bron namnet Pegasus.

Precis vid ena brofästet ligger ett café som fanns där redan då. Det fick tillfälligt vara sjukstuga men efter krigsslutet blev det åter café. Damen som driver caféet var fyra år när bron befästes av de allierade och hennes pappa drev caféet. En vacker dam vid full vigör, vi fick inte fotografera inomhus, men vi hittade en pamflett med en bild caféet och ägarinnan, tagen för rätt många år sedan. När vi satt där kom en kontingent från norska hovet för att planera ett kommande besök av Norges kung.

Sedan lämnade vi kriget ett tag för att prova Calvados. Ett gammalt destilleri med stor produktion. Calvados samt bröd med inhemska ostar blev ett bra mellanmål.

Färden gick vidare till Honfleur, en stad som inte blev bombad under kriget. Charmig med gamla hus runt en hamnbassäng och med massor av restauranger. Där åt vi moules frites. Gott!

Sista stoppet var vid Merville, en tysk befästning som skulle intas av allierade fallskärmsjägare. Det höll på att bli en total katastrof. Vinden gjorde att flertalet jägare hamnade helt fel. Av 750 nedsläppta jägare blev det endast 125 kvar för att utföra operationen. Till slut var befästningen i de allierades händer men priset för detta blev högt. Inte många överlevde.

I en av dessa bunkers hade man riggat en Sound and Light-show som var mycket obehaglig. Krigets verklighet kröp under skinnet på mig och jag kan bara glädja mig åt vare sig jag eller mina nära har behövt uppleva något sådant.

Besöket avslutades i shopen där jag handlade en väska dekorerad med vallmo, som är en symbol för fredsavtalet efter första världskriget.