Battambang

January 19, 2018 in Cambodia ⋅ ☁️ 5 °C

Wegens beperkte transportmogelijkheden per trein nemen we de bus vanuit Siem Reap naar Battambang. Drie uur later komen we aan in de tweede grootste stad van Cambodja, althans qua inwonersaantal. Dit merken we nagenoeg niet. Hier vind je geen grote flatgebouwen of wolkenkrabbers, enkel gewone appartementen en kleine huisjes. Het is geen gezellige stad met een bruisend nachtleven in tegenstelling tot Siem Reap. We blijven hier 2 nachten. Om 11u pikt onze tuk tuk chauffeur ons op voor een tour rond het Zuiden van Battambang. We passeren langs verschillende volksbuurten en rijden over zeer slecht aangelegde wegen. Het afval ligt overal verspreid over de wegen en in de voortuinen van de burgers. Alhoewel ik dit al vaker zag in Azië, ben ik toch nog steeds wat van de kaart van de vuile wegen en gammele woningen. We aanschouwen alles vanuit de tuk tuk en stappen af en toe uit. Het geeft een zeer realistisch beeld van het plattelandsleven in Cambodja.
    De tuk tuk chauffeur zet ons af aan een bamboo-trein. Dit komt neer op een karretje dat wordt aangedreven door een motor op een lokaal aangelegde spoorweg. Helaas herleid tot een attractie voor toeristen, betalen we te veel geld om 10 minuten heen en 10 minuten terug een ritje te maken, op iets wat lijkt op een attractie van een themapark. Maar goed, het kind in ons amuseerde zich dood. 😊
    Vervolgens bezoeken we enkele lokale tempels, genieten we van de natuur en staan we op de uitkijk aan de bekende “bat cave”, waar miljoenen vleermuizen wachten op de avondval om hun grot te verlaten en op jacht te gaan. Het voorbestaan van deze soort is zeer belangrijk voor de plaatselijke landbouw; zonder hen zou er mogelijks een sprinkhanenplaag uitbreken. De uittocht duurt zo’n tien minuten lang en valt dan stil. We sluiten de dag weerom in schoonheid af.