Koh Rong -> Koh Rong Samloen

January 24, 2018 in Cambodia ⋅ ☀️ 27 °C

We trekken richting het zuiden naar Sihanoukville en nemen daar de ferry naar het grootste eiland van Cambodja, Koh Rong genaamd. Het is een zeer groot eiland, met dezelfde oppervlakte als Hong Kong. Er zijn vele mooie verlaten stranden te ontdekken op dit eiland. Zo zijn 4K beach en Long beach echte aanraders voor een fijne strandwandeling. Het hoofdstrand is minder idyllisch, maar er zijn wel tientallen bars en restaurants te vinden. Voor een leuk feestje moet je hier dus zijn of op Police beach waar de openluchtfeestjes elke week het eiland op stelten zetten. Op het hele eiland zijn er geen aangelegde wegen enkel smalle wandelpaadjes. Om rond het eiland te geraken wordt gebruikt gemaakt van taxiboten.
    We worden overtuigd om deel te nemen aan een boottocht van 7 uur lang rond het eiland. We gaan snorkelen en vissen, maar op enkele kleine visjes na, wordt er niets gevangen. Terwijl we aan land gaan op Long beach maakt de crew eten voor ons. Het is barbecue met een stuk brood, een kippensaté en een groentensaté. Het is niet veel, maar we kunnen niet klagen, het kostte tenslotte ook maar 10 USD per persoon. Bovendien krijgen we het water, bier en fruit er gratis bovenop. De zon zakt langzaam weg in de zee en een eenzame vissersboot passeert langs de horizon. Wanneer de zon volledig onder is, gaan we weer het water in. Er leeft een speciaal soort lichtgevend plankton in deze zee. Ze reageren op snelle bewegingen door een fluorescerend licht uit te stralen. Eerst zien we niet veel. We zijn niet zeker of er ons iets is wijsgemaakt. Maar na een tijdje zagen we hoe honderden minuscule kleine lichtjes het water oplichtten als reactie op onze spartelende bewegingen onder water.
    Na twee dagen vertrekken we naar Koh Rong Samloen. Het kleinere eiland leeft een beetje in de schaduw van de grote broer Koh Rong en is daardoor veel minder toeristisch uitgegroeid. Dit is heel snel duidelijk van zodra we van de pier stappen. Het is zo mooi hier! Nog nooit eerder zag ik zo’n prachtige, witte, praktisch verlaten stranden. Waren we maar eerder naar hier gekomen! Het eiland is properder, minder druk en simpelweg een waar paradijs. Tijd om een boek boven te halen en echt helemaal niets te doen!