Satellite
Show on map
  • Day 70

    Kampot

    January 28, 2018 in Cambodia ⋅ ⛅ 29 °C

    Een gezellig stadje in Frans koloniale stijl met groene rijstvelden en gebergtes die uitsteken boven de kolossale rivier waarrond het leven in Kampot is opgebouwd. Kampot is oneindig mooi en voor het eerst op deze reis heb ik het gevoel dat ik hier wel een tijdje zou kunnen wonen. De stad heeft zoveel te bieden en is toch klein en bescheiden. Kampot heeft iets Europees, met zijn brede boulevard en restaurantjes en bars langs de rivier. Misschien is het ook net daarom dat ik me hier zo goed thuis voel...
    Op dag 1 verkennen we de stad met de fiets. Ons hostel ligt net buiten de stad op 15 minuten fietsen van het centrum. We rijden over de oude brug die nu uitsluitend gebruikt wordt door fietsers en brommertjes. Het voelt heerlijk aan om nog eens te fietsen. Op de terugweg kiezen we een weg door de velden, het tafereel dat zich daar af speelt is dat van het dagelijkse leven op het platteland in Cambodja. De mensen hier leven van de zon, daarbuiten moeten ze het met weinig middelen stellen.
    De tweede dag bezoeken we een peperplantage, één van de bekendste in Kampot. Peper is een belangrijk exportproduct voor Cambodja en behoort tot de beste peper in de wereld. De eigenaars zijn een Frans-Belgisch koppel die veel belang hechten aan de kwaliteit van het product en deze peper de nummer één willen maken in de wereld. Een groot deel van de winst gaat naar opleidingen en andere goede doelen. Hun vooruitstrevende visie blijkt uit de goede uitwerking van dit project. We betalen geen inkom en krijgen toch een zeer duidelijke, met afbeeldingen ondersteunde uitleg over de plantage in vlot Engels van een Cambodjaanse medewerker. De plantage is zo goed onderhouden, dat het een echt plezier is om hier rond te lopen.
    Dag 3. Yes, nog een volledige dag in Kampot. We huren scooters en rijden het nationale park in, 40 km naar boven op berg Bokor. De uitzichten zijn fenomenaal, zelfs al hangt er een pak mist in de lucht op sommige plaatsen. De wegen zijn zeer goed aangelegd en het is hier perfect rijden uit de drukte van de stad. Wat een ervaring! Een gevoel van volledige vrijheid en ultiem geluk overvalt mij. Ik kan het niet laten om “Born to be wild” van Steppenwolf te zingen terwijl ik door de bergen vlieg op mijn scooter. Ja ja, ik ga niet uit de weg voor een goed cliché zo nu en dan.
    https://youtu.be/egMWlD3fLJ8 🤟
    Read more