Tokio (2)

April 1, 2018 in Japan ⋅ ☀️ 19 °C

Tokio heeft buiten de stedelijke gekte ook erg mooie parken, tuinen, paleizen en tempels. Ook daar is het vaak druk, vooral nu tijdens de kersenbloesemperiode, maar het is toch een volledig ander beeld van Tokio.
    We bezoeken de East Gardens van het Imperial Palace en de omgeving waar de velden met eeuwig groene dennenbomen en kerselaars zorgen voor een letterlijke ademruimte in de drukke stad. Het paleis zelf kan je twee keer daags bezoeken met een gids. Dit deden wij zelf niet, aangezien je daar maanden op voorhand voor moet boeken.
    Verder bezoeken we het wijdse Yoyogi park. Dat doen we twee keer deze reis. In het begin wandelen we nog bibberend van de kou rond en zijn er geen bloesems op de kerselaars te zien. De tweede maal gaan we op een zonnige zondag, samen met de halve populatie van Tokio, die hun plaatsje in het park al vroeg reserveren om er te kunnen picknicken. Ik noem het de bloesemgekte. Ze dan ook prachtig om te aanzien. In dit park bezochten we ook de Meiji-jingū shrine. De weg naar de shrine is aangeduid door indrukwekkend hoge, houten torii (poorten). Het is de gewoonte dat mensen buigen voor ze de poort binnen wandelen. Dit doen ze uit respect omdat de poort het begin een heilige wereld markeert.
    Tot slot bezoeken we Ueno park. Tijdens de lente biedt het park buiten een groene plek ook veel leuke optredens aan en kan je een soort foodtruckfestival vinden. Kortom er hangt een leuk, ontspannen sfeertje. Bovendien is het Nationaal Kunstmuseum er gelegen, dat verspreid over meerdere gebouwen een mooie collectie Japanse kunst ten toon stelt. Als je dan nóg tijd over hebt, kan je ook de zoo bezoeken die in dit park is opgenomen.
    ———
    Ik schrijf deze post van op het vliegtuig naar huis. De tijd is voorbij gevlogen, maar heb ze wel ten volle kunnen benutten. Ik heb de reis zeer bewust beleefd, ik genoot van elk moment en besefte hoe veel geluk ik had deze droom te kunnen waarmaken. Het was soms ook vermoeiend en zwaar of er was een tegenslag. Maar dat waren slechts kleine dompers op dat geweldig avontuur en deze onvergetelijke ervaring. Ik zag zoveel prachtige plekken, leerde enorm veel bij en maakte vele nieuwe vrienden van over de hele wereld. Die nieuwe vrienden nodigen op hun beurt uit tot meer reizen. En dat zal ik zeker doen, maar niet direct, niet nu meteen. Nu wil ik niets liever dan weer naar huis te gaan, naar mijn lieve vrienden en mijn dierbare familie die ik een dikke vier maand hard heb gemist. Het woord “thuis” klinkt momenteel zo goed. Het betekent: alle spullen op één plek en geen gesleur meer. Na een ruwgeschatte 60 keer in-en uitpakken, klinkt dat als muziek in de oren!
    België, ik kom eraan! Met een jetlag van hier tot in...Tokio. 🙈