"Chesses and clogs..."

July 15, 2018 in the Netherlands ⋅ ⛅ 24 °C

Idag bestämde vi för att ta en dag bakom ratten för att se utanför Amsterdam. Lite av den delen vi missade när vi körde till Amsterdam.
    Hittade en underbar liten väg där vi trängdes med cyklister och hade vattnet bredvid oss hela vägen. Åkte till en ö som hette Marken. Tänkte åka till deras fyr men då hade vi vart tvungna att cykla dit för det var visst bilförbud att åka dit. Det viftades av en holländare att här fick vi inte köra.
    Stack därifrån och styrde mot en ost och träskosfabrik. Fick en privat guidning hur ost tillverkas samt deras klassiska träskor. Intressant och god ost som man fick provsmaka. Köpte lite rökt ost som är så god.
    Jeannette hade fått ett tips på en fin stad i närheten. Volendamn. En fin hamn med trevliga pubar och restauranger o annat krimskrams. Härligt att strosa omkring där bland båtar.
    Drog vidare till en tulpan fabrik för att kolla hur de odlar tulpaner. Men tyvärr är det inte säsong för detta nu så det var stängt. Fick bli en tur på landet samt på en låååång vall som gick över vattnet.
    Mitt på den så stannade vi och stekte korv med tiranga köket. Mysigt.. Och holländsk korv är god..
    Vi körde hemåt hela tiden med vattnet bredvid oss.
    Med tanke på att AC i bilen fungerar lite när den själv vill så blir det varmt ibland. Passerade en jättestrand och det fick bli ett snabb bad. Och det var riktigt skönt.
    Sedan insåg vi att det var söndag och då stänger affärerna tidigt. Plattan i botten till närmsta affär som låg i en liten by. Vi kom inspringande 5 min innan de skulle stänga. Fick roffa åt oss något som man kunde grilla när vi kom hem.
    Blev någon form av köttfärsbiffar som rök väldans över campingen, påminde säkert om slaget i Lützen...
    Avslutade kvällen med en annan familj som vi hade träffat på campingen o umgicks med de.
    Tills för hörs igen, krama varandra i trafiken och over and out.