Swaziland

March 29, 2017 in Swaziland ⋅ 🌙 17 °C

Vi startede dagen med en lækker morgenmadsbuffet på hotellet. Så kørte vi ned i byen og hentede vores vasketøj, som vi fik vasket for 70 kr. for 7,5 kg. Det var sgu nemt.
    Vi fortsatte turen til Swaziland. Vi skulle igennem en grænsekontrol både for at komme ud af Sydafrika og for at komme ind i Swaziland, men det var der heldigvis heller ingen problemer i.
    Vi fik os noget af en overraskelse da vi kom ind i Swaziland, for de første 18 km var på en dårlig grusvej oppe i bjergene, og vi var faktisk i tvivl om vores bil overhovedet kunne klare det. Det gik, men det gjorde tiden også. Vi havde ikke regnet med at skulle bruge så lang tid på kørsel, og vi havde lavet en aftale med et dykkerfirma ude ved kysten kl. 18.30. Et dykkerfirma som vi skulle dykke med næste dag, og som vi også skulle overnatte hos.
    Vi startede med at køre ind til hovedstaden, Mbabane i Swaziland. Der var små gader med alt for mange biler og mennesker, og da der ikke var de store seværdigheder og vi ikke kunne finde det marked som vi ville se, fortsatte vi videre.
    Vi stoppede i en lille by, Manzini, for at få en pizza til frokost. Vi følte os lidt utrygge, da der var mange tiggere der henvendte sig til os, og nogle af dem gav sig endda tid til at sidde foran pizzeriaet og vente på at vi var færdige med at spise. Da vi gik tilbage til bilen prøvede de at få en mønt, men vi afslog. Swaziland virker mindre civiliseret og mere fattig end Sydafrika.
    Vi kom igennem grænsekontrollen tilbage til Sydafrika uden problemer, og så gik turen ud til kysten. Vi blev også her noget overrasket over de dårlige veje og vi kørte over 50 km på grusvej, så vi nåede ikke vores dykkeraftale, da vi først ankom 19.30. Konsekvensen var at vi måtte finde dykkerudstyr frem næste morgen i stedet for om aftenen.
    Det var en lang køredag, og udover de dårlige veje, skulle vi også hele tiden være på vagt overfor køer, geder, høns og andre dyr der opholdte sig på og langs vejene.
    Selvom vi følte, at vi var langt ude på landet og skulle igennem to kontrolposter med vagter for at komme ind til dykkercenteret, var der rimeligt mange mennesker derude. Det skulle også være et af de bedste dykkersteder i verden.
    Efter ankomst og en fyraftensøl fandt vi vores lille hytte og krøb til køjs.
    Dagen får 3 små stjerner.
    Road trip: 486 km på dagen - 1.597 km i alt.