Panorama Route

March 28, 2017 in South Africa ⋅ 🌙 21 °C

Vi var inde i en god rytme med at komme tidligt op, og da vi havde en meget tidlig sengetid dagen før kunne vi ikke sove længere end til kl. 6. Vi var også lidt ivrige efter at komme ud af vores værelse, det lugtede rigtig grimt. Vi ville prøve at overnatte på et vandrehjem, fordi det er billigt og lidt en anden oplevelse end et hotel. Stedet lå inde i en skov, og vi havde fået et lille værelse i en tilbygning med bliktag og gamle stofsække som loft. Der lugtede meget fugtigt og støvet, men bortset fra det, var det et meget hyggeligt sted. Der var hunde og en bar og vores unge vært, der var fuld det meste af tiden mens vi var der, var meget gæstfri og imødekommende.
    Til dagen havde vi planlagt at køre en berømt strækning på ca. 100 km der hedder Panorama Route. Det er en smuk køretur med en masse afstikkere til udkigspunkter og vandfald mm. Første stop på turen var The Three Rondavels, der er et udkigspunkt til en stor og smuk frodig dal med bl.a. tre ikoniske enkeltstående runde bjerge. Derefter kørte vi til Bourkes Luck Potholes, der er en flod der møder dal i forskellige niveauer, således at der også dannes vandfald - et rigtig flot område. Vi kørte forbi et andet vandfald, Lisbon Waterfall, et par andre udkigspunkter - Wonder View og God's Window inden vi holdte en velfortjent frokostpause på Graskop's pandekagehus. Vi fik fyldt maverne, hævet penge, tanket bilen, booket næste hotel og fortsatte dagens tur. Vi kørte forbi endnu et vandfald, Mac Mac Falls, et flot vandhul, Mac Mac Pools og nogle fritstående bjergtinder, The Pinnacles.
    Ved alle stop var der boder der solgte afrikansk håndværk, så det blev til en giraf, en skål, et tæppe og et forklæde. Der var rigtig mange flotte ting, som ikke lige var til at stå for.
    Efter dagens køretur endte vi i Nelspruit, hvor vi havde booket et godt hotel udelukkende fordi der skulle være vaskemaskine, og vi var ved at løbe tør for rent tøj. Det er en service der generelt er meget svær at finde i Sydafrika. Desværre var det ikke en service på hotellet mere, så vi måtte skynde os at tjekke ind og komme ned på byens lokale vaskeri (som også er en sjældenhed her i landet) for at nå at vaske inden sengetid. Det viste sig, at vaskeriet tilbød at vaske tøjet for os meget billigt, så det valgte vi at tage imod og nyde aftenen på det lækre hotel i stedet for på et fyldt vaskeri. Tøjet skulle afhentes næste morgen inden vi kørte videre, så det var helt perfekt.
    Dagen får 4 stjerner ud af 5.
    Road trip: 270 km på dagen - 1.111 km i alt.