Mount Batur

February 4, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 19 °C

I dag var der 2 ting på programmet, først en tidlig morgen vandre tur op på toppen af Mount Batur i lidt over 1.700 meters højde, og så skulle jeg også skifte hotel fra The Citadines i Kuto til The Sungu i Ubud lidt inde på Bali.
    Så dagen startede meget tidligt - eller noget 🤔😂 - havde lige fået en 3 timers søvn og skulle op til lidt efter midnat, så jeg lige kunne nå at pakke færdigt, samt tjekke ud af hotellet, inden jeg blev hentet.
    Kl. 01:30 blev jeg samlet op af en minibus, derefter kørte vi til at andet hotel i nærheden og samlede et tysk par op, der skulle med på turen.
    Herefter stod den en ca. 2 timers køretur til startstedet for vores vandretur til toppen af den 1.717 meter høje Mount Batur ⛰️. Starten ligger i ca. 1.000 meters højde, så en fin stigning på godt 1.700 meter over ca. 5 kilometer var i vente.
    Opstigningen tog 2 timer og foregik af en relativ stejl sti i mørke, så vi havde alle lommelygter med, plus en lokal guide. Selv om det var midt nat, var det stadig varmt - omkring 27 grader - så der kom hurtigt sved på panden 😊. Ruten var delt op med 3 "rastepladser" på vejen op, hvor folk lige kunne få hvil.
    Vi nåede toppen en times tid før solopgangen - fandt et godt sted at sidde, og fik lidt ekstra tøj på - både var vi ret svedige, men det var også lige en 7-10 grader køligere på toppen.
    Solopgangen var fantastiskt og bestemt det hele værd - så super flot 😍🙏🌞 - Solen stod op på den anden side af Mount Agung - den største vulkan/bjerg på Bali med en højde på 3.161 meter - Ude i horisonten kunne man også se toppen af den store vulkan Mount Rinjani på 3.726 meter på øen Lombok.
    Samtidig med solopgangen begyndte der også at komme lidt liv på toppen, hvor en del aber af typen den Balanesiske grå langhalede Maraque abe holder til. De klatrede lystigt rundt og stjal mad fra turisterne.
    Mount Batur er jo en vulkan, og der var flere steder hvor der stadig stod varm damp op af grunden, som nogle af de lokale stod og viste hvordan man kunne lave mad på - meget interessant egentligt, det tog ved 15 sekunder at koge et æg hårdkogt. 🙂
    Nedturen tog ca. 1 time - hvorefter vores chauffør kørte os op til en restaurant for en velfortjent morgenmad - med en fin udsigt over dalen og Mount Batur.
    På hjemturen blev jeg sat af ved mit nye hotel i Ubud - Her fik jeg hurtigt tjekket, taget et bad og en god lur 😴 - Senere var jeg lige ude på en lokal restaurant og få en lækker aftensmad, og ca ved 23 tiden kom Pernille til hotellet i Ubud. Hun har været på et 30 dages yoga kursus på Koh Phangan i Thailand, og vi har aftalt at rejse sammen her de sidste 10 dage af ferien på Bali - Efter lidt hygge snak var det tid til at få lidt søvn, de næste par dage skal jeg ud og dykke igen - i morgen er der 3 dyk på forskellige dykker steder omkring øen Nusa Penida, ca. 1 time i båd sydøst for Bali og onsdag står den på 3 dyk, inklusiv et aften dyk i Tulamben på nordøst siden af Bali, ved vraget USAT Liberty.