Bali

January - February 2019
Vacation to Bali 2019
Going scuba diving, hiking, yoga and seeking out new adventures

Rejsen til Bali

January 29, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 32 °C

Endelig blev det tid til at komme af sted på ferien til Bali 😊. Flyveturen bliver med Qatar Airways fra København via Doha til Bali. Ca. 6 timer til Doha og yderligere lidt over 9 timer fra Doha til Bali.
    Samlet 17 dage på Bali plus en rejsedag i hver ende.
    Godt nok er det stadig regntid dernede/ovre, men udfra hvad jeg har fået fortalt af andre og hvad jeg ellers har kunnet læse mig til, skulle det ikke være så slemt, måske et par timer hvert døgn og mest om natten ☔
    Planen for Bali lyder på 6 dage i Kuta, som nok er det travleste turist område. Derefter 6 dag i Ubud, med masser af flotte rismarker, vandreture, yoga og lækker Indonesisk mad. Sidst 5 dage på nordvest kysten. Alt i alt med en masse super muligheder for dykning, vandreture og i det hele taget fede oplevelser.
    En lang, lang rejse blev det til, men egentlig forløb den gnidningsfrit og det blev endda til et par timers søvn på begge fly. Det var varmt på Bali, omkring 30 grader, selv omkring kl. 23, da flyet landede. Immigrationen og tolden gik også smertefrit, og ude i ankomst hallen stod en chauffør fra hotellet til klar til at hente mig. Lang dag, der sluttede med en kold ferie øl 😊

Citadines Beach Hotel, Kuta, Bali

January 30, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 33 °C

Første dag på Bali 😊 Skal gerne indrømme at jeg først kom ned til morgenmaden en halv times tid før den lukkede (kl. 10). Det var super fint, der blev lavet omeletter og scrambled eggs efter bestilling og morgenmads buffeten havde masser af andet godt at byde på 🙂.
    Efter morgenmaden var jeg lige oppe og kigge på den flotte udsigt og lækre pool på hotellets tag 😍. Der var også en Rooftop bar deroppe - super fint.
    På med en god gang solcreme og af sted ud og kigge lidt på området. Lækkert vejr med ca. 30 grader og skyfri himmel, samt en let brise - så det ikke var helt uudholdeligt, men svedt blev der. Området har en super fin strand med en masse gode bølger, og rigtig mange surfere, og rigtig mange der tilbød at lære én at surfe - måske det skal prøves en af dagene 😊
    Massivt turist område, med masser af salgboder, små butikker og masser af massage-spa steder, hvor en 60 minutters massage koster mellem 50.000 og 200.000 rupiah eller I danske kroner mellem knap 25 og knap 100 kroner - det er lige til at holde til.
    Stødte også Bali's Hard Rock Café, hvor det blev til en lækker sen frokost. Og fik købt et Indonesisk SIM-kort til den nette sum af 75 kroner for 4 GB data plus nogle sms'er og noget tale 👍.
    Den tidlige aften blev dels brugt ved stranden, med en tur i vandet, og oppe på hotellets Rooftop, del I poolen og ellers i nogle bløde puder, med nogle sunde smoothies og en gang frisk lavet samosas til aftensmad. 😊

Regn, afslapning + lidt kultur

January 31, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Det er jo regnsæson hernede - og dagen startede også med regnvejr vel til omkring frokost tid - Brugte tiden på en lækker morgenmad, eller hvad man måske kan kalde en asiatisk brunch. Der er lækker frugt, brød, lidt pålæg, æg, omeletter og røræg, akkompagneret af nudler, ris, 2-3 forskellige retter med kylling, salatbar og suppe - Så alt i alt kan man vist godt påstå at der er lidt for enhver smag 😊.
    Resten af formiddagen blev brugt på at arrangere en tur rundt til et par af de store seværdigheder i morgen eftermiddag, samt en dykkertur til på lørdag.
    Derefter endte jeg i poolen en tur - en smule svømning og da regnen var stoppet og solen kommet lidt frem, blev det da også til en times tid på en solseng 😎 jo egentligt okay at slappe lidt af og tage det helt med ro, når man nu har ferie 😊.
    Om eftermiddagen kom jeg rundt og kigge lidt mere på lokal området. Blandt andet et mindesmærke fra et stort terrorangreb på en natklub i 2002, hvor flere hundrede mennesker omkom, heriblandt 3 danskere.
    Det blev også til et besøg i et Beachwalk Mall - fik dog ikke købt andet end en Frappuccino hos Starbucks 😍, men fik da kigget lidt på de forskellige forretninger og priserne hernede ser da rimeligt billige ud. Der var også et fiske bassin, hvor man kunne købe foder og så stå at kaste foderet ned til bunker af fisk, der kæmpede om at komme først til maden til ret stor underholdningsværdi for en del mennesker.
    Sidst var jeg rundt og kigge lidt på et af de mange små Hindu templer, meget flot og ret fascinerende stykke udsmyknings arbejde. Hvor omkring 85% af hele Indonesien er muslimsk, så er Bali lige modsat med ca. 85% af befolkningen der er hinduer 🙏.
    Hen på aftenen fandt jeg en lille lokal restaurant med lækker asiatisk mad, smagte super godt. Derefter fandt jeg en hyggelig bar til en enkelt fyraftens drink, samt en hyggelig snak med et par andre turister🍹😊

Garuda Wisnu Kencana

February 1, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Som i går started dagen med regnvejr frem til ca. middag, hvorefter det klarede op - godt det samme - da jeg kl. 13 skulle af sted på en sightseeing tur med en lokal guide som hedder Andrew. Jeg havde booket Andrew for ca. 6 timer for omkring 200 kroner inklusiv bil.
    Første stop stop på turen var Garuda Wisnu Kencana Cultural Park, som er forholdsvis nybygget, eller det vil sige nyåbnet i slutningen af 2018 - men påbegyndt for omkring 30 år siden - En meget storslåede park, med 3 enormt store statuer. Parken er inspireret af en historie fra Hinduistisk mythologi om jagten på Amerta (the elixir of life). Hvor den mystiske ørneskabning Garuda lader Hindu guden Wisnu være den herre, i bytte for eliksiren.
    Den største af statuerne er 121 meter højt, hvilket skulle være omkring 30 meter højere end Statue of Liberty. Statuen af guden Wisnu er 21 meter høj, og Hinduerne tror at vand i bassinet omkring Wisnu har en helbredende virkning.
    Rigtig fin oplevelse af en meget flot og storslåede park. Også selv om det nok er bygget mere som en turist attraktion, end en egentlig kulturel park.

Uluwatu Temple

February 1, 2019 in Indonesia ⋅ 🌧 30 °C

Mellem GWK og Uluwatu var vi lige et smut forbi en kaffe plantage - hvor jeg fik smagt lækker indonesisk te og kaffe, bl.a. også Luwak kaffe - de fleste smagte vildt lækre og meget mere intenst end den te og kaffe vi er vant til fra Danmark - fik da også lige købt et par enkelte smagsprøver, så må vi se om de når hele vejen med hjem eller om de er brugt inde 😊.
    Uluwatu Templet ligger oppe på en klippe helt ud til vandet, med en helt fantastisk udsigt. Selve templet kunne man desværre kun se udefra - lidt ærgerligt, men udsigten var virkelig super flot - samt at der også holdt en masse aber til derude - man skulle passe godt på sine ting, for aberne var meget nysgerrige og lidt nogle tyveknægte, i løbet af måske 5 minutter havde en af aberne nappet 2 forskellige damers solbriller og leget lidt voldsomt med dem - en flok skarnsunger, men alligevel fascinerende, når man nu ikke er vant til at de render rundt i mellem benene på én 😊.
    Efter templet blev den flotte solnedgang nydt i selskab med grillet hummer og rejer ved en restaurant helt nede på stranden 😊 slet ikke så ringe endda 😉

Dykning ved Padang Bay

February 2, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 32 °C

I dag stod den på 2 dyk ved Padang Bay sammen med SSI dykkercenteret FunDive Bali.
    Det var tidligt op i dag - blev hentet kl. 7 ved hotellet og kørt til dykkercenteret i bydelen Sanur. Her fik vi lige alt det praktiske på plads, fundet det rigtige størrelse udstyr osv. - hvorefter vi kørte til et andet hotel for at samle en tysker op, der hedder Daniel. Han bor fast i Hong Kong og kommer tit til Bali for at dykke.
    På dagens dykkertur var der kun Daniel og jeg, samt en Divemaster til hver, hvilket jo er total luksus.
    Vi kørte en lille time til Padang Bay, hvor dykkercenteret brugte en lille lokal restaurant helt nede ved stranden som base, super sted 🙂.

En kort sejltur på 10 minutter og vi var ved stedet for første dyk, som var Turtle Neck Bay. Dykket blev på 38 minutter med en maksimal dybde på 25,7 meter og rigtig god sigtbarhed, super første dyk siden Koh Tao i marts 2018, alt fungerede og det var super sjovt.

Efter en halv times hvil med dejlig sol, koldt vand og lidt snack og hygge snak, sejlede vi 15-20 minutter sydpå til næste dyk, som hedder Bias Tugal - Her blev det til endnu et super fint dyk på 47 minutter og en maksimal dybde på 18,3 meter. Sigtbarhden var lidt dårligere end ved første dyk, men stadig på en ca. 10-12 meter. Undervejs fik jeg set Titan triggerfish, Sand lizard fish, Maiden goby, Leaf scorpionfish, Giant moray, White-spotted octopus, Big Blue octopus, Pennant coralfish, og ikke mindst 2 store Sea Turtles 😍👍
    Derefter sejlede vi ind til land igen og fik en fin Indonesisk frokost på restauranten og ca. kl. 15 var jeg tilbage på hotellet igen. På vejen hjem fik jeg dog lige bestilt en dykkertur til, denne gang på tirsdag til Nusa Penida, som er en lille ø, der ligger 45 minutter i både sydøst for Bali. Det skulle være et super sted, bl.a. med en rigtig stor mulighed for at se Manta Ray's 😊
    Resten af dagen gik med en god omgang massage, samt en lækker aftensmad på en lokal restaurant, sammen med et par jeg havde mødt nogle gange på hotellet. Super hyggelig aften og en rigtig dejlig dag 😊

En stille søndag

February 3, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 31 °C

Efter dykningen i går, skulle der egentlig bare slappes af i dag. Sov til ca. kl. 9, spiste morgenmad, svømmede en tur i poolen 😊.
    Det var en dejlig solskinsdag, så besluttede mig for at gå en tur rundt et bykvarter i nærheden, hvor jeg endnu ikke har været. Det blev en rigtig varm gåtur, hvor jeg var glad for at have en flaske vand med i hånden, og da også tog et pit stop et par gang, til enten en hjemmelavet is, frisklavet juice eller en dejlig kold is kaffe 🙂.
    Sidst på eftermiddagen fandt jeg en hyggelig lille lokal restaurant og fik noget lækkert mad, og bagefter en god massage 😊 dejlig ferie 😊
    Jeg var forholdsvis tidligt hjemme på hotellet igen, da jeg gerne skulle tidligt i seng, for i nat kl. 01:30 bliver jeg hentet til en vandretur op på toppen af Mount Batur for at se en forhåbentlig fantastisk solopgangen 🌞😊.

Mount Batur

February 4, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 19 °C

I dag var der 2 ting på programmet, først en tidlig morgen vandre tur op på toppen af Mount Batur i lidt over 1.700 meters højde, og så skulle jeg også skifte hotel fra The Citadines i Kuto til The Sungu i Ubud lidt inde på Bali.
    Så dagen startede meget tidligt - eller noget 🤔😂 - havde lige fået en 3 timers søvn og skulle op til lidt efter midnat, så jeg lige kunne nå at pakke færdigt, samt tjekke ud af hotellet, inden jeg blev hentet.
    Kl. 01:30 blev jeg samlet op af en minibus, derefter kørte vi til at andet hotel i nærheden og samlede et tysk par op, der skulle med på turen.
    Herefter stod den en ca. 2 timers køretur til startstedet for vores vandretur til toppen af den 1.717 meter høje Mount Batur ⛰️. Starten ligger i ca. 1.000 meters højde, så en fin stigning på godt 1.700 meter over ca. 5 kilometer var i vente.
    Opstigningen tog 2 timer og foregik af en relativ stejl sti i mørke, så vi havde alle lommelygter med, plus en lokal guide. Selv om det var midt nat, var det stadig varmt - omkring 27 grader - så der kom hurtigt sved på panden 😊. Ruten var delt op med 3 "rastepladser" på vejen op, hvor folk lige kunne få hvil.
    Vi nåede toppen en times tid før solopgangen - fandt et godt sted at sidde, og fik lidt ekstra tøj på - både var vi ret svedige, men det var også lige en 7-10 grader køligere på toppen.
    Solopgangen var fantastiskt og bestemt det hele værd - så super flot 😍🙏🌞 - Solen stod op på den anden side af Mount Agung - den største vulkan/bjerg på Bali med en højde på 3.161 meter - Ude i horisonten kunne man også se toppen af den store vulkan Mount Rinjani på 3.726 meter på øen Lombok.
    Samtidig med solopgangen begyndte der også at komme lidt liv på toppen, hvor en del aber af typen den Balanesiske grå langhalede Maraque abe holder til. De klatrede lystigt rundt og stjal mad fra turisterne.
    Mount Batur er jo en vulkan, og der var flere steder hvor der stadig stod varm damp op af grunden, som nogle af de lokale stod og viste hvordan man kunne lave mad på - meget interessant egentligt, det tog ved 15 sekunder at koge et æg hårdkogt. 🙂
    Nedturen tog ca. 1 time - hvorefter vores chauffør kørte os op til en restaurant for en velfortjent morgenmad - med en fin udsigt over dalen og Mount Batur.
    På hjemturen blev jeg sat af ved mit nye hotel i Ubud - Her fik jeg hurtigt tjekket, taget et bad og en god lur 😴 - Senere var jeg lige ude på en lokal restaurant og få en lækker aftensmad, og ca ved 23 tiden kom Pernille til hotellet i Ubud. Hun har været på et 30 dages yoga kursus på Koh Phangan i Thailand, og vi har aftalt at rejse sammen her de sidste 10 dage af ferien på Bali - Efter lidt hygge snak var det tid til at få lidt søvn, de næste par dage skal jeg ud og dykke igen - i morgen er der 3 dyk på forskellige dykker steder omkring øen Nusa Penida, ca. 1 time i båd sydøst for Bali og onsdag står den på 3 dyk, inklusiv et aften dyk i Tulamben på nordøst siden af Bali, ved vraget USAT Liberty.

Dykning ved Nusa Penida

February 5, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

Blev hentet kl. 7 ved hotellet og kørt til en strand ved byen Sanur. Her fik vi pakket vores dykker udstyr i en speedbåd, denne gang var vi 4 dykkere og to guider,, det var samme dykkercenter som forleden, og tyske Daniel var også med her, og også til dykkerne ved USAT Liberty i morgen.
    Afsted I speedbåden mod Nusa Penida - efter en god time var vi ved dykkerstedet Manta Point, som blev først dyk på 43 minutter med en maksimal dybde på 23,5 meter. Dette sted er berømt for at de kæmpestore Djævlerokker kommer hertil for at lade de små fisk rense deres enorme krop. Sigtbarheden var ikke super god - men alligevel - sikke en oplevelse at se disse fantastiske skabninger så tæt på - wow 😊.
    Andet dyk var et Rip dive på 32 minutter ved SD Point med en maksimal dybde på 23,4 meter - Et Rip dive er et dyk langs en skråning med koraller, hvor der er en stærk strøm der river én med, og hvor man så egentlig "bare" skal styre og prøve at være så tæt på korallerne som muligt uden at rører. Strømmen var rigtig stærk og det var langt vanskeligere end det lyder - klart mit teknisk sværeste dyk til nu, men stadig en fed oplevelse.
    Tredje dyk var på 40 minutter ved Crystal Bay med en maksimal dybde på 25,1 meter. Her var der også lidt strøm og jeg så da et par Giant Barracudaer og nogle Triggerfish.
    Jeg var hjemme igen på hotellet ved 18-tiden, hvor Pernille og jeg tog ud og spiste aftensmad på en vegan & raw food restaurant lige i nærheden af hotellet - maden smagte super godt og i det hele taget gjorde de rigtig meget ud af at være økologiske og miljøvenlige 😊 Bagefter tog vi en tur ned i Ubud bymidte og kiggede lidt på forretninger - Rigtig mange spændende steder, som nok skal blive hyggeligt og sjovt at udforske.

Dykning ved USAT Liberty

February 6, 2019 in Indonesia ⋅ 🌧 28 °C

Igen blev jeg hentet kl. 7 - denne gang var der dog en 2,5 timers lang køretur fra Ubud til Tulamben. En meget smuk køretur, hvor jeg fik set en del mere af øen, plus rigtig mange rismarker 😊.
    Hotellet vi bruger som base i dag ligger helt ned til vandet og kun måske 20-25 meter fra midten af vraget af det 120 meter lange USAT Liberty, som blev sat på grund her efter at være blevet ramt af en japansk torpedo under anden verdenskrig - siden da har et vulkan udbrud i 70'erne skubbet vraget lidt fra land, så det nu starter i 5 meters dybde og går ned til omkring 35 meters dybde. Det første dyk var på 46 minutter med en maksimal dybde på 28,2 meter - Her gik vi direkte i vandet fra en lille sten strand og 2 minutter senere var vi ved vraget. Her dykkede vi en tur rundt om den og så flere flotte fik undervejs, blandt andet et par rigtig store Hawkbill Sea Turtles. Super dyk og super spændende at se et vrag så tæt på 😊👍.
    Andet dyk var på 57 minutter med en maksimal dybde på 20,1 meter. På grund af tidevandet var der denne gang en del dårligere sigt, men stadig et rigtig godt dyk og masser af forskellige fisk og flotte koraller.
    Tredje og sidste dyk var et mørke dyk ca. kl. 19 - første gang jeg skulle prøve at dykke i mørke og med lygter. Dykket blev på 60 minutter og en maksimal dybde på 19,2 meter. Det var super spændende at opleve vraget om natten og se forskellen på de fisk og skaldyr der er ude på jagt her om natten kontra om dagen.
    Blandt andet se vi den lidt mærkelige Bulepapegøjefisk, som kun kommer til vraget om natten - Sjovt var det også at ser den store Koralbarser - på engelsk en Greasy Grouper - jage om natten, samt også den flotte Dragefisk.
    Efter det sidste dyk, tog Divemaster Agus, dykkermakker Daniel og jeg ud og spise på en hyggelig lokal restaurant i nærheden. Hvorefter der ventede 2,5 timers kørsel hjem til hotellet i Ubud.