Seychellerne og Sydafrika

March - April 2017
A 30-day adventure by Jesper Read more

Safari i Pilanesberg

March 25, 2017 in South Africa ⋅ ☀️ 25 °C

Vi startede dagen med at pakke sammen og tjekke ud af vores dejlige mini-lejlighed. Vi skulle køre næsten 200 km til safariparken Pilanesberg med diverse stop undervejs.
    Vi startede turen hos den lokale købmand (Spar) for at skaffe forsyninger. Vi kørte forbi et lokalt marked der solgte alverdens træ- og sten-figurer og efter mange overvejelser fik vi købt nogle skåle, og selv om vi pruttede om prisen, er vi helt sikkert blevet snydt.
    Turen fortsatte forbi Hartbeespoort Dam, hvor der var en kabelbane op til toppen af et bjerg med udsigt over søen, men vi måtte nøjes med udsigten nedefra, da vi ikke var sikre på, at vi havde tid til at tage på toppen.
    Vi fortsatte til Pilanesberg hvor vi havde booket en overnatning i et safari-telt. Vores camp lå i den ene ende af parken og vi ankom ved en af de andre indgange, så vi havde fornøjelsen af at køre igennem parken alene. Vi så ikke andet end en elefant, men vi holdte os også til hovedvejene og havde i øvrigt lidt travlt.
    I teltlejren blev vi modtaget af nogle vældig flinke værter der stod for både lejren, aftensmaden og fungerede som vagter om natten. Vores telt mindede mere om en lille hytte med plads til kun senge og natborde, men der var både elektricitet og lys.
    Efter en lille times afslapning skulle vi på en guidet safari ind i parken i en stor åben jeep med plads til 10 passagerer. Denne safari var lidt mere vellykket end vores egen, da vi både så næsehorn, gnuer, springbukke, en giraf langt ude i horisonten, zebraer, flodheste, en krokodille og 9 løver, der kom gående på vejen. En af løverne gik lige forbi jeepen, så Jesper kunne røre den hvis han ville. Det var en helt vild oplevelse.
    Guiderne, der var et par hvide sydafrikanske kvinder med meget britisk accent var lidt nogle fartbøller, og vi havde da også et mindre sammenstød med en af de andre guider.
    Tilbage i lejren var der forberedt aftensmad. Det var ris og sammenkogt og frugtsalat til dessert. Ikke noget at skrive hjem om, men det gik an. Efter at have hyggesnakket lidt med de andre turister, gik vi i seng. Det var hyggeligt at sove i telt.
    Dagen får 4,5 fantastiske stjerner.
    Road trip: 195 km på dagen - 238 km i alt.

Pilanesberg til Hazyview

March 26, 2017 in South Africa ⋅ ⛅ 20 °C

Vi startede dagen ret tidligt (5:20 helt præcist), for vi skulle på en morgen-safari. Det var ret koldt og det synes dyrene også, for der var ikke særlig mange af dem der var ude i terrænet. Vi så dog et par næsehorn, springbukke, impalaer, gnuer, en farverig ræv og det helt fantastiske dyr - en leopard. Vores guide sagde, at hun aldrig havde set en leopard om morgenen før, så vi følte os ret heldige.
    Efter safarien fik vi en rigtig god morgenmad, og så var det ellers tid til at tjekke ud. Vi skulle videre til Hazyview der ligger ved Krüger National Park.
    På vej ud af safariparken havde vi en enestående safari på egen hånd. Vi så en masse zebraer, giraffer og gnuer på tæt hold. Vi så vortesvin og flere flodheste og en stor elefant i et vandhul.
    Vi kørte videre til Pretoria, hvor vi havde et stop ved Vortrekker monumentet og tilhørende museum. Det er et mindesmærke for alle dem der kæmpede for friheden i Sydafrika overfor kolonimagten England. Sydafrika har både været en hollandsk og britisk koloni, indtil de blev selvstændige i 1910, dog stadig under det britiske imperium.
    Vi kørte videre til Unionsbygningerne hvor regeringen sidder. Der var en flot have foran de imponerende bygninger og en stor Mandela statue. Herefter kørte vi videre til et supermarked og fik en take away frokost som vi spiste på parkeringspladsen.
    Resten af dagen gik med at køre, og vi var først fremme kl. 21 ved vores overnatning som var et vandrehjem. Vi skulle tidligt op og på safari næste morgen, så vi var hurtigt sengeklar.
    Dagen får 4,5 stjerner ud af 5 mulige.
    Road trip: 595 km på dagen - 833 km i alt.

Krüger National Park

March 27, 2017 in South Africa ⋅ ☀️ 26 °C

Vækkeuret ringede allerede lidt i 5, og vi blev hentet kvart over 5 fra vores vandrehjem.
    Vi havde booket en 10 timers safari ind i Krüger National Park, som er den største af alle nationalparkerne i Sydafrika. Og den er meget stor - over 3000 km vejnet, og hvis vi kørte alle 3000 km og regnede med at kunne se ca. 100 m til hver side, ville vi kun se knap 6 % af hele parken.
    Vores guide, Gavin, hentede os og derefter et andet par fra et Bed & Breakfast inde i Hazyview. Det var samme type åben safari-bil som i Pilanesberg, denne gang var vi dog kun fire personer med, så der var masser af plads.
    Det første dyr vi mødte, efter kun 5-10 minutter inde i parken, var en halvstor han-løve som søgende gik rundt ved vejen meget tæt på vores bil. Det er et flot dyr, og dejligt også at få den at se i dagslys. Derefter fortsatte vores safari rundt i Krüger med et par indlagte spisepauser. Vi så impalaer, flodheste, kuduer, elefanter, zebraer, giraffer, gnuer, en hyæne, krokodiller, bavianer og mange flere dyr. Super fed oplevelse, hvor vi nok fik skudt 600+ billeder og fik en masse fantastiske oplevelser.
    Efter vores safari og et velfortjent bad, kørte vi ind til Hazyview og fik aftensmad på restaurant Nando's, hvorefter vi fik en fyraftens-øl på vores vandrehjem (Gecko Backpackers) med værten Neil, alt imens vi så en rugbykamp i fjernsynet.
    Dejlig dag der får hele 5 stjerner.
    Road trip: 8 km på dagen - 841 km i alt.

Panorama Route

March 28, 2017 in South Africa ⋅ 🌙 21 °C

Vi var inde i en god rytme med at komme tidligt op, og da vi havde en meget tidlig sengetid dagen før kunne vi ikke sove længere end til kl. 6. Vi var også lidt ivrige efter at komme ud af vores værelse, det lugtede rigtig grimt. Vi ville prøve at overnatte på et vandrehjem, fordi det er billigt og lidt en anden oplevelse end et hotel. Stedet lå inde i en skov, og vi havde fået et lille værelse i en tilbygning med bliktag og gamle stofsække som loft. Der lugtede meget fugtigt og støvet, men bortset fra det, var det et meget hyggeligt sted. Der var hunde og en bar og vores unge vært, der var fuld det meste af tiden mens vi var der, var meget gæstfri og imødekommende.
    Til dagen havde vi planlagt at køre en berømt strækning på ca. 100 km der hedder Panorama Route. Det er en smuk køretur med en masse afstikkere til udkigspunkter og vandfald mm. Første stop på turen var The Three Rondavels, der er et udkigspunkt til en stor og smuk frodig dal med bl.a. tre ikoniske enkeltstående runde bjerge. Derefter kørte vi til Bourkes Luck Potholes, der er en flod der møder dal i forskellige niveauer, således at der også dannes vandfald - et rigtig flot område. Vi kørte forbi et andet vandfald, Lisbon Waterfall, et par andre udkigspunkter - Wonder View og God's Window inden vi holdte en velfortjent frokostpause på Graskop's pandekagehus. Vi fik fyldt maverne, hævet penge, tanket bilen, booket næste hotel og fortsatte dagens tur. Vi kørte forbi endnu et vandfald, Mac Mac Falls, et flot vandhul, Mac Mac Pools og nogle fritstående bjergtinder, The Pinnacles.
    Ved alle stop var der boder der solgte afrikansk håndværk, så det blev til en giraf, en skål, et tæppe og et forklæde. Der var rigtig mange flotte ting, som ikke lige var til at stå for.
    Efter dagens køretur endte vi i Nelspruit, hvor vi havde booket et godt hotel udelukkende fordi der skulle være vaskemaskine, og vi var ved at løbe tør for rent tøj. Det er en service der generelt er meget svær at finde i Sydafrika. Desværre var det ikke en service på hotellet mere, så vi måtte skynde os at tjekke ind og komme ned på byens lokale vaskeri (som også er en sjældenhed her i landet) for at nå at vaske inden sengetid. Det viste sig, at vaskeriet tilbød at vaske tøjet for os meget billigt, så det valgte vi at tage imod og nyde aftenen på det lækre hotel i stedet for på et fyldt vaskeri. Tøjet skulle afhentes næste morgen inden vi kørte videre, så det var helt perfekt.
    Dagen får 4 stjerner ud af 5.
    Road trip: 270 km på dagen - 1.111 km i alt.

Swaziland

March 29, 2017 in Swaziland ⋅ 🌙 17 °C

Vi startede dagen med en lækker morgenmadsbuffet på hotellet. Så kørte vi ned i byen og hentede vores vasketøj, som vi fik vasket for 70 kr. for 7,5 kg. Det var sgu nemt.
    Vi fortsatte turen til Swaziland. Vi skulle igennem en grænsekontrol både for at komme ud af Sydafrika og for at komme ind i Swaziland, men det var der heldigvis heller ingen problemer i.
    Vi fik os noget af en overraskelse da vi kom ind i Swaziland, for de første 18 km var på en dårlig grusvej oppe i bjergene, og vi var faktisk i tvivl om vores bil overhovedet kunne klare det. Det gik, men det gjorde tiden også. Vi havde ikke regnet med at skulle bruge så lang tid på kørsel, og vi havde lavet en aftale med et dykkerfirma ude ved kysten kl. 18.30. Et dykkerfirma som vi skulle dykke med næste dag, og som vi også skulle overnatte hos.
    Vi startede med at køre ind til hovedstaden, Mbabane i Swaziland. Der var små gader med alt for mange biler og mennesker, og da der ikke var de store seværdigheder og vi ikke kunne finde det marked som vi ville se, fortsatte vi videre.
    Vi stoppede i en lille by, Manzini, for at få en pizza til frokost. Vi følte os lidt utrygge, da der var mange tiggere der henvendte sig til os, og nogle af dem gav sig endda tid til at sidde foran pizzeriaet og vente på at vi var færdige med at spise. Da vi gik tilbage til bilen prøvede de at få en mønt, men vi afslog. Swaziland virker mindre civiliseret og mere fattig end Sydafrika.
    Vi kom igennem grænsekontrollen tilbage til Sydafrika uden problemer, og så gik turen ud til kysten. Vi blev også her noget overrasket over de dårlige veje og vi kørte over 50 km på grusvej, så vi nåede ikke vores dykkeraftale, da vi først ankom 19.30. Konsekvensen var at vi måtte finde dykkerudstyr frem næste morgen i stedet for om aftenen.
    Det var en lang køredag, og udover de dårlige veje, skulle vi også hele tiden være på vagt overfor køer, geder, høns og andre dyr der opholdte sig på og langs vejene.
    Selvom vi følte, at vi var langt ude på landet og skulle igennem to kontrolposter med vagter for at komme ind til dykkercenteret, var der rimeligt mange mennesker derude. Det skulle også være et af de bedste dykkersteder i verden.
    Efter ankomst og en fyraftensøl fandt vi vores lille hytte og krøb til køjs.
    Dagen får 3 små stjerner.
    Road trip: 486 km på dagen - 1.597 km i alt.

Dykning og Durban

March 30, 2017 in South Africa ⋅ ☀️ 25 °C

Planen for dagen var at køre til Durban, men vi skulle lige have et dyk først i Sodwana Bay.
    Vi var tilmeldt en dykkertur kl. 9.30, så vi havde god tid til at klargøre udstyr og få morgenmad uden at vi skulle for tidligt op.
    Vi blev hentet i dykkercenteret af en traktor med lad på og derefter kørt ned til stranden med alt vores udstyr. Der var mange dykkere og mange hjælpere, så vi betalte et par afrikanere for at gøre vores dykkerudstyr klart og slæbe det frem og tilbage til båden. Vi sejlede ud i en lille speedbåd i nogle rimelig høje bølger, men vi skulle ikke så langt, så det var ok.
    Dykket var super godt, men ikke så godt som på Seychellerne. Højdepunktet var en stor skildpadde og en blåspættet rokke. Der var desværre ingen hajer.
    Efter dykket pakkede vi sammen, tjekkede ud og fik frokost, og derefter fortsatte turen til Durban. Det var en god 4-timers tur, men vejene var meget bedre, så det gik nemt. Vi var efterhånden lidt trætte af at køre bil, så turen skulle bare overstås, og de eneste stop vi havde, var for at købe ananas i vejkanten og for at betale de mange vej-tolde.
    I Durban ankom vi inden det blev mørkt, så vi nåede at se noget af den berømte og flotte promenade, som kendetegner byen. Vi fandt en café med internet, så vi kunne få booket en overnatning. Det blev til et rigtig hyggeligt og anderledes hotel, der var indrettet i helt fantastisk stil, med bl.a. en tilhørende café placeret i en ombygget 20-fods container. Der var ikke dør til toilettet på værelset men blot et tæppe, og det var måske lige lidt for moderne til os.
    Dagen får 4 stjerner ud af 5 mulige.
    Road trip: 377 km på dagen - 1.974 km i alt.

Durban og Drakensberg

March 31, 2017 in South Africa ⋅ ☀️ 29 °C

Planen for dagen var at se Durban, og så skulle vi køre til bjergområdet Drakensberg.
    Vi startede med en rigtig god morgenmad på hotellet. Maden var fantastisk. Derefter pakkede vi sammen, tjekkede ud og kørte ned til Golden Mile, der er en 7 km lang strandpromenade i Durban. Det er en lækker strand med høje bølger og med sikkerhedsnet til at holde hajer ude og sikre de mange surfere og badegæster.
    Vi startede med at besøge Durban Ushaka Aquarium, der skulle være blandt verdens top 5 flotteste. Det er bygget i et gammelt skibsvrag, hvilket gør det helt specielt, og der var mulighed for at blive sænket ned i haj-bassinet i et glasbur. Det fravalgte vi dog.
    Efter akvariet gik vi ud for enden af en mole og fik frokost. Der var en fantastisk udsigt over byen og kystlinjen. Vi kørte forbi rådhuset og videre til Moses Mabhida Stadium, hvor vi kunne komme op på toppen og få en fantastisk udsigt over byen. Vi kunne vælge at tage kabelbanen eller at gå de 500 skridt op. For at spare tid valgte vi kabelbanen. Som lovet var der en rigtig god udsigt over byen fra toppen.
    Køreturen gik videre til Drakensberg. En køretur på omkring 280 km og vi forventede ca. 4 timer med stop osv. Desværre gik det ikke helt sådan, da et uheld var skyld i massiv kø de første ca. 50 km. Køreturen kom til at tage 5,5 timer. Undervejs kørte vi på en gammel hovedvej igennem Valley of a 1000 Hills som er et smukt bakket område. Vi stoppede ved Nelson Mandela Capture Site, som er et monument til minde om at Mandela blev taget af politiet og sat i fængsel. Det var et flot monument, der var bygget af søjler med forskellige former, og kun i den rette vinkel udgjorde de tilsammen billedet af Mandela. Turen fortsatte og det endte med at blive mørkt inden vi ankom til vores overnatning. Vi havde bestilt en rund hytte med stråtag - i ægte afrikaner-stil.
    På vandrehjemmet var der et fællesrum, hvor der sad 9-10 andre og snakkede om alle deres rejseoplevelser. De havde alle været der et par dage allerede og kunne give gode råd om området. Der var også et køkken hvor vi kunne forberede noget aftensmad og lave os en kop kaffe.
    Dagen får 3,5 stjerner.
    Road trip: 269 km på dagen - 2.243 km i alt.

Drakensberg og Road trip

April 1, 2017 in South Africa ⋅ ☀️ 18 °C

Vi stod op til den smukkeste udsigt i Drakensberg bjergene. Vi var ankommet efter mørkets frembrud dagen før, så vi vidste ikke helt, hvordan der så ud.
    Vi havde sovet fint i vores lille runde hytte, og nu var det tid til at få morgenmad og planlægge dagens vandretur. Vi ville gerne have været en tur til Lesotho, da vi var meget tæt på grænsen, men tur-operatøren planlagde kun hele dagsture, og så lang tid havde vi ikke. Det ville være umuligt at køre derop i vores lejebil, da de dårlige og stejle veje krævede en firehjulstrækker.
    Vi valgte i stedet at tage en 10 km vandretur i bjergene. Det er et virkelig smukt område og vi var heldige og se nogle aber i græsset. Tilbage på vandrehjemmet bookede vi næste nat, vi fik os et bad og så skulle vi køre over 500 km for at komme ud til kysten igen. Vi skulle overnatte i en by der hedder East London.
    Køreturen var dræbende lang og flere gange måtte vi stoppe for køer eller geder, selvom vi kørte på en hovedvej. Endelig efter 300 km mødte vi den første Mc Donald's og så havde den ikke engang iskaffe. Det var skuffende. Der var ellers ikke de store stop på turen, målet var bare at nå så langt som muligt.
    Generelt stod der mange blaffere i vejkanten. Udover at det er frarådet at tage dem op, havde vi heller ikke plads på bagsædet for vasketøj, vand, affald mm. Vi var fremme ved vores hotel ved 20-tiden.
    Dagen får 3 stjerner ud af 5.
    Road trip: 536 km på dagen - 2.779 km i alt.

Addo Elephant Park

April 2, 2017 in South Africa ⋅ ☀️ 27 °C

Efter en god morgenmad på vores hotel tog vi afsted fra East London med retning mod Port Elizabeth. Kort før Port Elizabeth havde vi planlagt at besøge Addo Elephant National Park. Addo er en af de officielle sydafrikanske nationalparker, og i lige præcis denne skulle de have over 550 elefanter. Vi så selvfølgelig ikke dem alle sammen, men vi så rigtig mange, og vi kom helt tæt på dem og på mange af de andre dyr - igen en helt fantastisk oplevelse. Vi valgte at køre selv i Addo Elephant Park i stedet for at tage på en guidet tur. Udover de mange elefanter, så vi også vortesvin, kuduer, springbukke, impalaer, strudse, skildpadder, zebraer og bøfler samt nogle mega store biller (kuduer og impalaer er en slags antiloper). Alt i alt en super oplevelse.
    Efter Addo kørte vi ned til Port Elizabeth og fandt Mangolds Guesthouse, som vi havde reserveret for de næste to nætter. Aftenen gik med ren afslapning efter et par travle dage.
    Dagen får 4 skønne stjerner.
    Road trip: 387 km på dagen - 3.166 km i alt.

Port Elizabeth

April 3, 2017 in South Africa ⋅ ☀️ 24 °C

Port Elizabeth ligger helt ude ved kysten, og det er en by med mange turister og turistattraktioner. Der er mange hvide afrikanere og tilflyttere her, så det føltes som at være kommet til et andet land.
    Vi startede dagen med at køre ud til en tiger- og løvepark lidt uden for byen. Hele parken var hegnet ind, men den var så stor så det ikke virkede sådan da vi først var kommet igennem porten. Der var tigere, løver, en puma og leoparder, men de var alle i mindre indhegninger - lidt som i en zoologisk have. Der var også giraffer, antiloper og zebraer i dyreparken.
    Efter safarien kørte vi videre til Baywest Mall, som er et stort shoppingcenter, der efter de internationale butikker at dømme kunne have ligget et hvilket som helst sted i verden. Vi fik en pizza med 3-lags bund, Jesper fik klippet sit hår og trimmet sit skæg og så fortsatte vi tilbage til Port Elizabeth.
    Vi kørte til Port Elizabeth midtby for at se en skulpturpark, Donkin Reserve, hvor der også lå et fyrtårn. Vi kørte langs med strandpromenaden, hvor der var gang i en større oprydning efter gårsdagens Ironman arrangement, og vi kom forbi monumentet "Mandelas Shirt", som var en statue af Mandelas ikoniske skjorte.
    Herefter kørte vi til The Boardwalk Hotel, der er et meget fint hotel med kasino og spa. Det er et helt område med butikker, restauranter, en sø og en biograf omkring. Vi købte lidt flere souvenirs, fik en kop kaffe og gik i biffen og så "Ghost in the Shell". Popcorn og kaffe udgjorde det som aftensmad. Bagefter tog vi tilbage til hotellet for at skrive dagbog og planlægge de næste par dage.
    Dagen får 3,5 stjerner ud af 5.
    Road trip: 89 km på dagen - 3.255 km i alt.