Terug naar het Krijt in Springbrook

May 24, 2022 in Australia ⋅ 🌧 17 °C

's Avonds vallen er veel buien en ook gedurende de nacht gaat dit door. Ik heb last van jetlag en ben al twee dagen op rij midden in de nacht klaarwakker helaas. Rond een uur of 6 is het licht, gelukkig hebben we goede verduistering in de camper. Helaas regent het nog steeds en na het ontbijt gaan we op hoop van zegen vroeg op pad. We rijden eerst tot het einde van de weg bij Bilbrough Falls, waar we wachten tot de regen stopt.

Dat er hier regenwoud is sinds de dino's nog rondliepen is niet verwonderlijk. Als de wind uit zee zit zoals nu wordt vochtige lucht tegen het plateau aangeblazen en valt er veel regen. Eigenlijk is dit een oude kraterrand van een supervulkaan, die een doorsnee had van zo'n 40 km.We lopen een kort stukje naar de rand waar de waterval een honderd meter naar beneden valt. Veel uitzicht hebben we niet, maar het en der komen er wat heuveltoppen uit de wolken tevoorschijn.

Onderweg naar het Best of All Lookout zien we verschillende Wallibies de weg oversteken. Hoewel de zon bijna doorbreekt is het vandaag The worst of all en is er nul zicht. Jammer, want het moet echt schitterend zijn. De volgende stop is Purlingbrook Falls. We wandelen door het regenwoud een stuk naar beneden en moeten eerst door het koude water van de rivier om aan de andere kant het water 106 meter naar beneden te zien vallen. In de vallei beneden staan verschillende woudreuzen van tientallen meters hoog.

We verlaten het park door dezelfde weg als gisteren weer naar beneden te nemen, dus 17 procent in de laagste versnelling. Beneden rijden we door een vallei met veel koeien naar The Natural Bridge wat ook bij het Springbrook N.P. hoort. Daar dalen we via een pad af door het regenwoud. Het staat vol met bomen van tientallen meters hoog, sommige hebben een parasiet boom om de stam zitten. De takken van andere bomen zijn begroeid met strengen mos. De vele regen van de afgelopen dagen maakt in combinatie met de zon een mooi schouwspel van licht en water.

We steken de rivier over en komen dan bij de natuurlijke brug. Dit is een lavagrot waar door een gat met veel geweld een waterval gaat. In de grot leven veel gloeiwormen (kleine organismen : geen echte worm). Deze zijn alleen in het donker te zien.

De volgende keer gaan we New South Wales in naar Byron Bay en zien we veel schade door de overstromingen van de afgelopen maanden.