East Coast Australia

May - June 2022
A 29-day adventure by Esther & Robbert Read more

Klaar voor vertrek!

May 21, 2022 in the Netherlands ⋅ ⛅ 14 °C

Welkom bij onze nieuwe manier van bloggen. Via FindPenguins gaan wij jullie op de hoogte houden van onze belevenissen in Queensland. De verhalen zullen iets beknopter zijn als voorheen.

Schiphol gaf aan dat het druk zou worden, dus we zijn wat eerder van huis gegaan. De wachtrij bij de incheckbalie was lang, maar bij de security viel het reuze mee. We zijn natuurlijk ook niets meer gewend.

We gaan zo aan boord van de A350 van Singapore Airlines, met dit type hebben we nog niet eerder gevlogen. Zo te zien zit het goed vol tijdens de 12.5 uur naar Singapore.

Met SQ via Changi Airport naar Brisbane

May 22, 2022 in Singapore ⋅ ⛅ 29 °C

We zitten op tijd aan boord van de A350 van Singapore Airlines, maar door drukte in het luchtruim vertrekken we toch een half uur te laat. Het vliegtuig zit bijna vol, dus we hebben helaas ook iemand naast ons. We zitten in de voorste economy cabine, die is een stuk kleiner dan achterin. Wel zitten er 2 baby's op de 1e rij die soms veel herrie maken.

Na 1.5 uur krijgen we te eten, vis in sambalsaus met rijst, wat goed smaakt. Via Duitsland, Bulgarije en Turkije vliegen we over Iran, waar het donker wordt. We proberen wat te slapen, maar dit wil niet echt lukken. We doden de tijd met wat films, daar ontbreekt het niet aan bij SQ. Er wordt regelmatig drinken geserveerd en we bestellen tijdens de nacht een sandwich. Alles wordt geserveerd met de vriendelijke Singapore smile. De A350 is stil wat geluid betreft en plezierig om in te vliegen.

Anderhalf uur voor de landing wordt het ontbijt geserveerd, gehaktballen met omelet, yoghurt en een broodje. We hebben beide geen honger en slaan het warme gedeelte over.

Na een vlucht van 12 uur landen we op tijd in Singapore, waar het net licht begint te worden en hebben vier uur tijd om over te stappen. Ikzelf ben toe aan een douche en ga met de Skytrain naar Terminal 3, waar je tegen betaling je kan opfrissen. De douches zijn ruim en schoon en het doet mij erg goed. Terminal 3 is de nieuwste van Changi Airport en beschikt over veel winkels en verschillende (buiten) tuinen.

De vlucht naar Brisbane zit gelukkig niet vol en we hebben 3 stoelen met z'n tweeën. Na de start vliegt de A350 via de noordkant van Java en zien we prachtig verschillende vulkanen aan de horizon. Via Bali gaan we in een rechte streep naar Alice Springs en vervolgens Brisbane.

Aankomst Brisbane

May 22, 2022 in Australia ⋅ 🌧 16 °C

Na de landing moesten een kwartier wachten voordat we met een truck naar de slurf werden gereden. Blijkbaar vertrouwen de Australiërs de rijkunsten van de piloten niet.

Het is erg rustig op het vliegveld en zonder problemen gaan we door de immigratie, helaas krijgen we geen stempel. Het is even wachten op de bagage, maar bij de douane kunnen we zo doorlopen. Onze verklaring dat we geen eten bij ons hebben is gelukkig voldoende.

In de terminal hebben we en simkaart aangeschaft en volgens de verkoper waren we de eerste Nederlanders die hij zag na Covid. Met de bus kunnen we naar de Domestic Terminal en vanaf daar is het een paar minuten lopen naar het Ibis Hotel. Gelukkig is het gehele voetpad overdekt, want het regent even heftig. In het restaurant van het hotel eten we heerlijke fish en chips om vervolgens naar bed te gaan. Zo zitten we ook gelijk in het juiste ritme.

Naar de regenwouden van Springbrook

May 23, 2022 in Australia ⋅ 🌧 18 °C

We zijn vroeg wakker, maar zijn zeker niet de eerste bij het ontbijt. Blijkbaar zijn Australiërs vroege vogels. Het buffet valt ons in de smaak, er is keus tussen veel warme gerechten, toast en yoghurt. Na het ontbijt spot ik nog een paar Fokkers, waarvan er in Australië nog grote aantallen van rondvliegen. Ze zijn perfect voor de wat hardere omstandigheden in voornamelijk de Outback. We laten ons vervolgens ophalen door Jucy, de chauffeur blijkt een Australiër te zijn met Nederlandse ouders. Hij spreekt dan ook goed onze taal.

Het afhalen van de camper gaat heel vlot, we hebben nog nooit zo snel een auto afgehaald. We krijgen een zeer oude Nissan bus met 390.000 km op de teller. We wisten dit van te voren al en we hebben hem ook voor een prikkie gehuurd. Het interieur is zeker gedateerd, maar alles zit erin, inclusief electrische kookplaat, koelkast/vriezer en wasbak. Ook zitten er twee gastoestellen bij voor buiten.

We rijden via de snelweg die dwars door het centrum loopt naar een shoppingmall waar we bij de Woolworths boodschappen doen. De prijzen liggen uiteraard een stuk hoger dan in Nederland. Met een kar vol boodschappen kunnen we de komende tijd vooruit.

We volgen de snelweg verder zuidwaarts en volgen bij Nerang een kronkelende weg rond een stuwmeer. Je kan goed zien dat het waterpeil hoog staat na de extreme regen van de afgelopen maanden. Het laatste stuk omhoog naar het Springbrook N.P. is met stukken van 17 procent erg steil en de bus heeft hier veel moeite mee. Springbrook ligt op een hoogvlakte op zo'n 600 meter hoogte, het is er dus ook wat frisser dan bij de kust. We stoppen bij een mooi uitzichtpunt waar je tot aan Brisbane kunt kijken en over de regenwouden van Springbrook.

Eenmaal boven kiezen we een plek uit op de camping van het park genaamd de Settlement. De camping bestaat uit allerlei kampeerplekken in het bos. Verder is er alleen een toilet en overdekte kookruimte. Buiten ons is er op dat moment niemand, behalve wat nieuwsgierige wilde kalkoenen en een paar walibies. Wij ordenen de spullen en gaan vroeg slapen. Het is rond 18 uur toch al helemaal donker, voor je gevoel is dit veel later op de avond .

Terug naar het Krijt in Springbrook

May 24, 2022 in Australia ⋅ 🌧 17 °C

's Avonds vallen er veel buien en ook gedurende de nacht gaat dit door. Ik heb last van jetlag en ben al twee dagen op rij midden in de nacht klaarwakker helaas. Rond een uur of 6 is het licht, gelukkig hebben we goede verduistering in de camper. Helaas regent het nog steeds en na het ontbijt gaan we op hoop van zegen vroeg op pad. We rijden eerst tot het einde van de weg bij Bilbrough Falls, waar we wachten tot de regen stopt.

Dat er hier regenwoud is sinds de dino's nog rondliepen is niet verwonderlijk. Als de wind uit zee zit zoals nu wordt vochtige lucht tegen het plateau aangeblazen en valt er veel regen. Eigenlijk is dit een oude kraterrand van een supervulkaan, die een doorsnee had van zo'n 40 km.We lopen een kort stukje naar de rand waar de waterval een honderd meter naar beneden valt. Veel uitzicht hebben we niet, maar het en der komen er wat heuveltoppen uit de wolken tevoorschijn.

Onderweg naar het Best of All Lookout zien we verschillende Wallibies de weg oversteken. Hoewel de zon bijna doorbreekt is het vandaag The worst of all en is er nul zicht. Jammer, want het moet echt schitterend zijn. De volgende stop is Purlingbrook Falls. We wandelen door het regenwoud een stuk naar beneden en moeten eerst door het koude water van de rivier om aan de andere kant het water 106 meter naar beneden te zien vallen. In de vallei beneden staan verschillende woudreuzen van tientallen meters hoog.

We verlaten het park door dezelfde weg als gisteren weer naar beneden te nemen, dus 17 procent in de laagste versnelling. Beneden rijden we door een vallei met veel koeien naar The Natural Bridge wat ook bij het Springbrook N.P. hoort. Daar dalen we via een pad af door het regenwoud. Het staat vol met bomen van tientallen meters hoog, sommige hebben een parasiet boom om de stam zitten. De takken van andere bomen zijn begroeid met strengen mos. De vele regen van de afgelopen dagen maakt in combinatie met de zon een mooi schouwspel van licht en water.

We steken de rivier over en komen dan bij de natuurlijke brug. Dit is een lavagrot waar door een gat met veel geweld een waterval gaat. In de grot leven veel gloeiwormen (kleine organismen : geen echte worm). Deze zijn alleen in het donker te zien.

De volgende keer gaan we New South Wales in naar Byron Bay en zien we veel schade door de overstromingen van de afgelopen maanden.

Naar Byron Bay

May 25, 2022 in Australia ⋅ 🌧 18 °C

Vanaf de Natural Bridge steken we de grens met New South Wales over en worden op verschillende camera's langs de weg geregistreerd. De weg slingert naar beneden en gelijk wordt duidelijk dat er veel schade is ontstaan door de overstromingen van de afgelopen maanden. Delen van de weg zijn soms afgebrokkeld, er zitten veel gaten in de weg en een keer is de weg een stukje over de gehele breedte weggespoeld. Overal waar je kijkt is het drassig in de weilanden.

Via de Tweed Valkey rijden we richting de kust, het weer knapt ook op en de zon wordt zichtbaar. In Mullumbimby willen we kamperen, maar de camping is zo drassig dat we besluiten door te rijden naar Byron Bay. Daar gaan we op een Holiday Park staan, waar maar een paar kampeerplekken bezet zijn. Drukker is het in alle kleine vakantiehuisjes, waar veelal werklieden in verblijven. In de zomer sta je hier op een paar meter van elkaar, gezellig hoor. Tegen zonsondergang wordt het een lawaai van gewelste en vliegen er tientallen papegaaien weg.

Het is rond zes uur licht in de ochtend en na een vroeg ontbijt rijden we naar Cape Byron toe. Hier staat bovenop een heuvel de beroemde witte vuurtoren van Byron Bay. De kaap is tevens het meest oostelijke punt van Australië. Het is zonnig en we lopen een kort stukje naar de kaap toe, waar je uitkijkt over de baai waar Byron Bay aan ligt en uitgestrekte zandstranden met een woeste branding.

Vanuit Byron Bay zullen we onze weg richting het noorden vervolgen met een korte stop bij Jucy om de campervan om te wisselen.

Camperwissel en campingproblemen

May 25, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 22 °C

Vanuit Byron Bay rijden we noordwaarts over de snelweg. Uitgestrekte bossen worden afgewisseld met weideland en suikerriet velden. Waar je ook kijkt, er staat water. Het mooie aan deze regio is dat er zoveel oud bos is blijven staan, dit in tegenstelling tot veel andere landen, waar alles na kolonisatie is gekapt.

We stoppen in Tweed Heads bij de Big W, de WalMart van Australië, om wat inkopen te doen. Daarna rijden we verder naar Brisbane om bij Jucy wat aan de campervan te laten doen. We arriveren precies als de onderhoudsploeg met lunchpauze is. De vriendelijke vrouw biedt ook gelijk aan de bus om te wisselen voor een andere, daar hoopten wij al op en het is een hele verbetering. Deze heeft wel een raam wat dicht kan, een koelkast deur die goed sluit en geen sporen van schimmel. We laden alle spullen over en zijn met een uur weer op weg. We stoppen kort daarna bij de Australische versie van de KFC om wat te eten.

Daarna gaan we weer de snelweg op noordwaarts. Het is ontzettend druk op de snelweg. Na 3 kwartier stoppen we bij Wild Horse Mountain en lopen 700 meter over een zeer steile weg naar het uitkijkpunt over de Glasshouse Mountains. Deze bestaan uit een aantal kegels overgebleven van oude vulkanen.

Vervolgen onze weg en na een tijdje komen we terecht in een fikse stortbui. Deze houdt gelukkig op net nadat we de snelweg verlaten om naar onze kampeerplaats te gaan. Deze hebben we geboekt via HipCamp, dit is de Airbnb voor kamperen. Op internet klonk het veelbelovend, bovenaan een heuvel kon je met de camper staan. Wat er niet bij stond is dat het gewoon een stuk land in een woonwijk is en je de camper alleen maar aan de weg kon laten staan. Hoewel het een rustige woonwijk was zagen we dit niet zitten en zijn we op zoek gegaan naar een alternatief. Gelukkig hebben we een goede kampeer app waar alle campings op staan in Australië. Aangezien alle campings in de omgeving volgeboekt waren, mede doordat er beperkte kampeerplaatsen zijn door de overstromingen, zijn we naar de showgrounds gereden van de dichtstbijzijnde plaats. Dit is het rugbyveld waar ook een gedeelte wordt gebruikt voor kampeerders. Net tegen het donker komen we daar aan.

Morgen gaan we op zoek naar koalaberen in Noosa.

Ozzies en mozzies : Noosa naar Inskip

May 26, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 22 °C

Na een prima nacht op de showgrounds, is het de volgende ochtend goed weer. We ontbijten en rijden daarna naar Noosa. Deze plaats ligt aan de kust en wordt omringd door een stelsel van rivieren. Ook hier hebben ze nogal wat overstromingen gehad. Eenmaal bij de zee kijken wij onze ogen uit, het is heel erg druk met mensen. Ook de parkeerplaats bij het National Park staat helemaal vol. Blijkbaar is deze plaats populair bij zowel gepensioneerde Australiërs als surfers.

Wij zijn hier voor het Noosa National Park, waar een van de grootste kolonies koalaberen woont. We vinden gelukkig een parkeerplaats en laten ons dan adviseren door een hele vriendelijke oude dame, die met veel enthousiasme vertelt wat er te zien is. Wat erg opvalt is dat Australiërs overal hele vriendelijke mensen zijn, en in tegenstelling tot ons Europeanen toch echt wel een relaxter leven leiden.

We lopen over een voetpad langs de kust en zien in de branding tientallen surfers de golven bedwingen. Het voetpad leidt ons langs verschillende stranden, bij Dolphin Point zijn de dolfijnen helaas niet thuis. Dit geldt helaas ook voor de Koala's, die zich door de vele regen niet laten zien de laatste tijd.

We steken een heuvel over en komen uit bij Alexandra Bay. Hier is een breed strand waar een sterke branding staat. Niet ver uit de kust hangt een dreigende bui, we besluiten via het bos terug te lopen. Het begint te gieten, het bladerdak biedt wat bescherming, maar toch worden wij erg nat. De wandeling door het bos is heel mooi en na 10 minuten is het weer droog.

Hierna doen we nog even wat boodschappen bij de Woolworths en kopen bij de bakker twee heerlijke pies (steak en curry). We rijden verder over allerlei kleine wegen, de weg is erg bochtig en we gaan steeds heuvel op en heuvel af. Een stuk is zelfs onverwacht onverhard. Het laatste stuk rijden we door de gietende regen, maar gelukkig houdt deze net voordat we de camping oprijden op. We zijn nu op de landtong van de Inskip Peninsula.

We kijken even of wede camping wel op kunnen want er staan veel grote plassen, gelukkig is dat geen probleem. We zetten de camper tussen de bomen en merken dat er veel muggen op de camping zitten. We besluiten dan ook om van de zon te genieten op het strand. We kijken uit over Fraser Island, dit is het grootste zandeiland ter wereld. Op het strand zitten bleek achteraf ook niet zo'n goed idee,want hier kwamen we nog wat oude vrienden tegen in de vorm van zandvliegen (a la Nieuw-Zeeland). Conclusie de volgende dag zitten we helemaal onder de bulten. Kamperen is soms ook afzien, maar meestal prachtig. Die avond zien we een prachtige sterrenhemel en de Melkweg.

Morgen rijden we naar Hervey Bay, waar we een boottocht naar Fraser Island gaan doen.