Kilometers vreten naar Carnarvon Gorge

May 29, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 23 °C

Vandaag rijden we 700 km naar Carnarvon Gorge in het binnenland van Queensland. We worden op de camping getrakteerd op een typisch Australisch begin van de dag, aangezien er veel vogels in het natuurpark zitten. De papegaaien krijsen in grote getallen bij zonsopkomst, alsmede de Kakatoes met hun harde schreeuw.

Rond 7.30 uur gaan we op pad richting het westen. De wegen gaan veelal langs een mix van heuvels, bos en weidegrond, waar voornamelijk koeien op grazen. We komen af en toe een klein plaatsje tegen, en stoppen een paar keer om te tanken. Onze bus lust een fikse slok benzine, maar met de brandstofprijzen van 1.25 tot 1.30 euro per liter doet dit minder zeer dan in NL. Ook doen we bij de IGA een paar boodschappen en stoppen we een paar keer om wat te drinken en eten.

Veel verkeer zien we niet onderweg, soms maar een paar auto's per uur. We passeren veel bruggen die maar 1 rijbaan hebben en komen ook nog door een regio waar blijkbaar ooit Noren zijn neergestreken, met plaatsnamen als Eidsvold en een weg die Telemark heet (laat in die regio nou net onze Noorse klant zitten 😉). De wegen zijn in de eerste helft vd rit prima, maar dit veranderd helaas in zeer slecht. Het asfalt is zeer oneven en is kapotgereden door een combi van warm weer en vrachtwagens. Dit zorgt ervoor dat we soms plots erg moeten afremmen, anders wordt de bus de lucht in gelanceerd. We passeren een vallei waar katoen wordt geteeld, een grote mijn en naarmate de dag vordert wordt het landschap steeds weidser.

Na wegwerkzaamheden rijden we in een kolonie van 4 auto's verder. De weg is hier veel beter en we kunnen 120 rijden, tegen zonsondergang rijden we het laatste stuk over een goede weg waar het vee vrij over rondloopt. De receptie van de camping is al gesloten en we vinden een envelop met onze kampeerplek. Die is op een terrein voor tenten, dus we besluiten op een gedeelte te gaan staan waar verder niemand staat, heerlijk rustig. We koken in de buitenkeuken nog een Mexicaanse wrapmaaltijd en gaan naar bed.

Dat we hier zijn gaan staan wordt ons de volgende dag niet in dank afgenomen, hierover later meer, al snappen we de ophef nog steeds niet.