Mackay Reef met Sailaway

June 13, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 25 °C

Die ochtend staan we om 5:45 uur op en rijden met de opkomende zon naar Port Douglas toe, waar we aan boord gaan van de Sailaway VII. Dit is een catamaran van 25 meter die plaats biedt aan 45 mensen. Na de safety briefing gaan we aan dek en genieten we van de zon. Er staat een flinke bries, die zorgt ervoor dat de boot flink heen en weer gaat. We varen noordwaarts op de motor langs de kust van de Daintree met een gehesen zeil.

De bemanning bestaat uit jonge mensen, waaronder een bioloog die enthousiast vertelt over wat er allemaal te zien is in het water. Het Great Barrier Reef strekt zich meer dan 2000 kilometer uit langs de kust van Queensland. Het bestaat al 10 miljoen jaar, in zijn huidige vorm pas zo'n 10.000 jaar. Koralen zijn geen planten of stenen, maar piepkleine dieren. Deze diertjes, ook wel poliepen genoemd, maken samen een soort bouwwerk van kalk, dat vaak heel langzaam groeit. Meerdere koralen bij elkaar noemen we een koraalrif.

Als de bioloog klaar is zijn we bijna bij onze bestemming, de Mackay Reef. Deze maakt deel uit van het buitenrif, de koraalriffen liggen of wat verder uit de kust zoals deze, of bij eilandjes dicht bij de kust. Dit rif is bijzonder, omdat het ook een klein eilandje heeft waar je aan land kunt. We trekken onze uitrusting aan en zien een paar haaien zwemmen, die overigens niet gevaarlijk zijn voor mensen. Het kwallen seizoen is voorbij, dus daar hebben we gelukkig geen last van.

Het koraal is hier veel uitbundiger en kleurrijker dan we eerder hebben gezien. Groen, geel, paars, rood, bol, plat, puntig, overal waar je kijkt zie je weer wat anders. Er zwemmen ook veel vissen, van zo groot als je duim tot 30-40 cm. Sommige zijn felgeel andere paars, blauw, rood of bijna doorzichtig. We zien ook paarsblauwe zeesterren en zeekomkommers op de bodem liggen. Het water is 25 graden en dus een genot om in te zwemmen.

Na een uur gaan we het water uit en met een klein bootje naar het kleine duintje. Hier kijken we prachtig uit over het azuurblauwe water rond het rif. Door het extreem lage water ligt een deel van het rif bloot. Dit is niet erg, want het koraal maakt dan slijm aan om zichzelf te beschermen. We varen terug naar de boot en krijgen een heerlijke lunch geserveerd en zien aan het einde ervan schildpadden in zee, dus het is tijd om weer te gaan snorkelen.

Gelukkig zaten wij bij de eerste groep die ging lunchen, dus we kunnen als eerste ook op zoek naar schildpadden. Niet veel later zien we er vier op de zeebodem rusten, als ze willen kunnen ze dat zeven uur volhouden. Het koraal is hier nog mooier dan daarnet, ook is het water nog lager, waardoor we soms tussen torens van koraal rondzwemmen die ook boven het water uitsteken. Gelukkig is de wind wat gaan liggen, zodat het snorkelen makkelijker gaat, want het is een inspannende bezigheid. Dit komt ook doordat je constant door een pijpje ademt. Hiervoor hebben we dan ook een piepschuimen hulpmiddel om op te hangen.

Wat later komen we schildpadden tegen die aan het zwemmen zijn, met één zwemmen we een heel stuk mee. Het is mooi te zien hoe de schildpadden gracieus door af en toe te flapperen door het water glijden. We komen ook grote scholen met kleine vissen tegen en later ook nog een schildpad die tussen het koraal verstopt ligt. Haaien zien we helaas niet, maar dat is misschien ook maar goed ook. Wel zien we mosselen van een meter lang, die reageren op verandering in zonlicht als je erover zwemt.

Na een uur moeten we helaas uit het water en varen we in twee uur terug naar Port Douglas. Met de wind tegen is de reis een stuk onstuimiger dan vanochtend en hebben meer passagiers last van zeeziekte. We kunnen terugkijken op een prachtige dag op zee, mede ook door het enthousiasme van de bemanning. In Port Douglas bestellen we fish and chips bij Dave's Takeout, het is daar zo druk dat het 40 minuten duurt voordat ons eten klaar is. Het is wel de moeite waard, we hebben zelden zo lekker fish and chips gegeten, wat mede te danken is aan de versheid van de vis.

We hebben morgen nog een dagje in Queensland en vliegen daarba naar Sydney voor onze laatste dagen in Australië.