Grotstad Uplistsikhe

May 20, 2023 in Georgia ⋅ ⛅ 21 °C

We rijden in ongeveer een uur via een provinciale weg naar Uplistsikhe. Onderweg passeren we veel kleine dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan en veelal oudere mensen op straat te zien zijn. Opvallend is dat hier de gasleidingen bovengronds lopen, dat lijkt ons in het geval van een verkeersongeval toch gevaarlijk. Bijna iedere tuin heeft druiven erboven hangen, dat zal wel deels voor de schaduw in de zomer zijn. We rijden over wat heuvels, overal staan de weiden vol met een mix van boter-, paardenbloemen en margrieten.

Uplistsikhe is een grotstad die zich tussen de 6e eeuw voor Chr. en de 1 e na Chr. heeft ontwikkeld tot een van de belangrijkste politieke en religieuze plaatsen van centraal Georgië. Het was een belangrijke plaats op de oude Zijderoute en er woonden op het hoogtepunt 20.000 mensen. In de 13e eeuw is de stad verwoest, door hue kan het ook, de grootste Mongoolse strijder Dzhengis Khan.

Via een reeks trappen kom je in de stad uit, welke werd ommuurd door een verdedigingswal. In verschillende grotten waren tempels en woningen. De zijn verbonden door paden en straten die in de ritsen zijn uitgehouwen. Het complex wat we nu bezoeken is ongeveer de helft van wat het ooit geweest is. Het is mooi om te zien hoe men zo lang geleden alles uit de rotsen heeft gehouwen en hier heeft geleefd. Vanaf de stad heb je een mooi uitzicht over de vallei beneden, waar een snelstromende rivier loopt en een herder met een grote kudde schapen. Na heel wat klauterwerk daal je via een lange tunnel daal je weer af naar de rivier.