• Day 4

Gori: druiven en het Stalin museum

May 21, 2023 in Georgia ⋅ ⛅ 22 °C

In Gori slapen we vandaag bij de wijnboer. Die heeft sinds een maand drie cabins in de achtertuin staan, vanaf de veranda kijken we uit over de bergen. Tegen de avond rijden we naar Gori toe en kiezen een restaurant uit. Het is hier gebruikelijk om een aantal gerechten te bestellen en te delen, die dan steeds met een interval gebracht worden. We eten Khachapuri, een soort pizza gevuld met witte kaas en spinazie, shaslyk en vlees met aardappelen uit oven. Wat je in dit land ook besteld, het is lekker 😄.

De volgende ochtend genieten we eerst van het mooie weer op onze veranda en gaan dan naar Gori toe. Dit is de geboortestad van Stalin, hij is hier nog zeer geliefd. In het Stalin museum staan zijn ouderlijk huis en zijn treinstel. Verder wordt zijn leven beschreven van jong tot oud en alle dingen die hij heeft "bereikt". Het beeld dat het museum schetst is zeer eenzijdig, over de gruwelijkheden wordt niets gezegd. Via de camera functie van Google Translate vertalen we de vele beschrijvingen die in het Georgisch en Russisch staan bij de displays. Buiten staat Stalin fier op zijn sokkel, al hebben ze hem in het centrum een dikke tien jaar geleden toch maar weggehaald.

We zitten hier niet ver van Zuid-Ossetie, een van de twee gebieden in Georgië die min of meer onder Russische controle staan. In 2008 heeft Poetin een maand oorlog gevoerd in Georgië, gelukkig is het toen voor het land goed afgelopen. Wel is er hier letterlijk tien kilometer vandaan een 4000 man sterk Russisch leger aanwezig.