Tskaltubo: Sanatorium Shakhtiori

May 22, 2023 in Georgia ⋅ ☀️ 22 °C

De volgende ochtend eten we een heerlijk ontbijt. Ons doel is om in het sanatorium tegenover het hotel te komen, welke is verkocht door de stad aan investeerders. We gaan bij de poort kijken en daar is net de bewaker. Die wil tegen een steekpenning wel een rondleiding geven.

We snappen wel waarom dit gebouw is verkocht, de grandeur spat er vanaf. Brede trappen met houten balustrades, plafonds die nog intact zijn en grote raampartijen. Ook hier is alles van waarde gestript, inclusief veel deurposten. Zwijgzaam banjeren we achter de bewaker aan en komen in een grote ruimte met hoge zuilen en een prachtig plafond, waarschijnlijk is dit een eetzaal geweest. In een andere grote zaal ligt de vloer nog deels tussen de zuilen. In het grote theater hangen de doeken nog boven het toneel.

In veel kamers ligt puin en troep van tijdelijke bewoners. Op de weg terug glip ik nog even weg om aan de voorkant foto's te nemen van de statige voorkant van het gebouw en de lobby. Hier wil de bewaker ons niet hebben, uit vrees dat iemand ons vanaf straat ziet. We zijn blij dat we dit sanatorium nog hebben kunnen zien, voordat het wordt verbouwd.