Arkhaltsikhe Castle

May 27, 2023 in Georgia ⋅ ☀️ 25 °C

Nadat de zon boven de heuvels komt is het lekker op onze kampeerstek en eten we ons ontbijt. Daarna rijden we door Abastumani, een voormalig kuuroord waar de Romanov Tsarenfamilie een huis had. Het dorp is helemaal opgebroken, dus we zien er weinig van. Daarna rijden we naar de doorgaande weg tussen de grens met Turkije. Deze voert door een vallei waar de klaprozen en margrieten weelderig groeien.

In Akhaltsikhe gaan we naar het gelijknamige kasteel, ook wel het Rabati fort genoemd. Voor de Molloten onder ons bekend van een testopdracht. Hier is het heel druk met kinderen in klederdracht, die meedoen aan een traditionele dansuitvoering. Ze zijn nog druk aan het oefenen, het wil allemaal nog niet echt lukken. Het kasteel dateert van de 13e eeuw, maar is vele malen vernietigd in zijn bestaan. In 2012 is het volledig gerestaureerd. Het herbergt nu een hotel, moskee, synagoge, tuinen en een kerk. Het complex is 7 hectare groot. Vanaf de hoogste toren heb je een prachtig uitzicht over het fort zelf, de stad en de bergen in de omgeving.