Ananuri Fort

May 29, 2023 in Georgia ⋅ 🌧 20 °C

De volgende ochtend doen we wat boodschappen en kopen een brood bij de bakker. Georgië heeft enkele supermarktketens, waaronder de Spar. Verder heeft ieder dorp wel een winkeltje waar je de basisdingen kunt kopen. Een plat brood van de lokale bakker heeft onze voorkeur, deze zijn uiterst smaakvol. We bekijken in Borjomi nog 2 Sovjet mozaïeken.

We hebben vandaag een saaie rit voor de boeg en rijden naar de snelweg toe om zo wat op te kunnen schieten. Het rijgedrag van de Georgiërs blijft opmerkelijk, soms schieten ze je voorbij, om dan weer door ons ingehaald te worden. Wij zetten de cruise control steady op 110 km. Net voor Tbilisi slaan we linksaf de Military Highway op. Deze weg is de enige verbinding met Rusland en erg belangrijk voor het vrachtverkeer. We zien veel vrachtwagens uit alle landen van de Zijderoute, waaronder Kirgizië, Tadjikistan, Kazachstan, Rusland, Armenië en Turkije. De helft van de personenwagens is Russisch.

We komen in een kudde schapen terecht die de hele weg in beslag nemen, maar kunnen er gelukkig achter een andere auto aan doorheen rijden. We stoppen bij het Ananuri Fort, wat op een heuvel naast een reservoir ligt. Het fort heeft een citadel, toren en in het midden de kerk van de moeder van God uit de 16e eeuw.