Military Highway naar Stepatsminda

May 29, 2023 in Georgia ⋅ ⛅ 21 °C

De route van de Military Highway wordt al sinds het begin van de jaartelling gebruikt. Begin 19e eeuw werd er door de Russen een weg aangelegd en later verbeterd met tunnels en bruggen. In de 20e eeuw werd de weg steeds minder belangrijk en Rusland sloot zelfs in 2006 de grens. Na aandringen van Armenië werd de grens in 2013 heropend en gezien het vele vrachtverkeer is het nu weer een belangrijke route geworden.

Wij zijn de kudde schapen net voor en profiteren hiervan als we door een lange vallei rijden, we hebben weinig last van langzaam verkeer wat achter de kudde is blijven hangen. We passeren veel troosteloze aanbieders van rafting trips en halal restaurants. Er zijn geen klanten en de modderige rivier nodigt niet uit. Via een serie haarspeldbochten waar de vrachtwagens moeite mee hebben komen we bij het skioord Gudauri. Deze is populair bij zowel Georgiërs en Oost-Europeanen. Net buiten Gudauri staat het vriendschaps monument uit 1983 tussen Rusland en Georgië, wat 200 jaar aan banden viert. Op dit punt heb je ook een prachtig zicht op de hogere pieken van de Kaukasus, die nu deels in de wolken zitten.

We zetten koers naar de Jvaripas, waarbij we een serie lawine tunnels door moeten, die te smal zijn voor het verkeer. De pas is in de winter vaak gesloten, om deze reden zijn de Chinezen een 9 km lange tunnel aan het aanleggen onder de berg door. We dalen de pas af naar Kazbegi, waar een lange rij vrachtwagens staat te wachten om de grens met Rusland over te gaan. Hier hebben we een huisje geboekt, welke mooi uitkijkt over een van de hoogste bergen van de Kaukasus, Mt. Kazbegi van 5054 meter hoog. Dit is een uitgedoofde vulkaan, wat goed aan de vorm te zien is. Op een heuvel voor de berg ligt historisch gezien een van de belangrijkste kerken van het land.