Met Cathay naar Hong Kong

November 5, 2023 in Hong Kong

We vliegen deze reis met Cathay Pacific naar Hong Kong en blijven daar 2 nachten. Op Schiphol zijn we in 5 minuten ingecheckt, dat is een nieuw record. Bij security is het wat drukker dan verwacht, maar iedereen schuifelt gestaag door. Op tijd boarden we de A350-1000 die plaats biedt aan 334 passagiers en we vertrekken vanaf de Aalsmeerbaan richting het oosten.

De stoelen zijn prima, met genoeg beenruimte en de A350 is een zeer stil vliegtuig. We borrelen eerst met een drankje en een nootje en krijgen dan een lunch geserveerd, waarbij we kunnen kiezen uit 3 gerechten. Wij kiezen voor de vegetarische Italiaanse aardappelschotel met aubergine, wat een schot in de roos is. Na de maaltijd begint het te schemeren en gaat het licht uit. Het wordt een onrustige vlucht, met aardig wat turbulentie en zeer onrustige mensen die continu wat te eten en drinken gaan halen. Sommige HongKongnezen aan boord zitten uren Sudoko te doen en een vrouw voor ons de halve vlucht Mahjong op haar schermpje. Voor ons zit een zwaarlijvige zeebonk die zijn stoel goed naar achteren drukt en steeds dingen laat vallen of kwijt is en iedereen om hem heen irriteert. Via Georgië, Oezbekistan en West-China vliegen we in een rechte lijn oostwaarts.

Twee uur voor de landing krijgen we een warm ontbijt en landen dan na 11.5 uur met een wijde boog over de Zuid-Chinese Zee op een zonnig Hong Kong. Het vliegveld ligt op een kunstmatig eiland voor de kust en is een grote bouwput. Het is niet druk bij de immigratie dienst, helaas krijgen we geen stempel in ons paspoort. De bagage ligt al op de band en de hotelshuttle brengt ons naar ons hotel 10 minuten verderop in Tung Chung.