Hong Kong: Ngong Ping 360

November 5, 2023 in Hong Kong ⋅ ☀️ 28 °C

Na een paar uur slaap zijn we opgefrist. Heel Hong Kong heeft ruimtegebrek, waardoor er veel hoogbouw is met zeer kleine appartementen. Tung Chung is daar geen uitzondering op, we lopen vanuit het hotel door een park tussen de flatgebouwen door. Via een shoppingmall komen we bij de ingang van de gondellift die ons de heuvels in gaat brengen. Het is zondag en heel erg druk met mensen overal. We wachten in de rij die zich splitst in online boekingen en kaartjes via de kassa. De eerste is veel korter, dus we boeken snel nog twee tickets. Alles gaat op een geordende Chinese manier en veel sneller dan de drukte doet vermoeden zoeven we naar boven.

De gondellift gaat vanuit Tung Chung de heuvels van het eiland Lantau in. Het grootste gedeelte van het eiland bestaat uit natuur. We kijken prachtig uit over het vliegveld Chek Lap Kok van Hong Kong en aan de andere kant de hoge flats van Tung Chung. De lift wint snel hoogte en even later zien we niets anders dan heuvels en daarachter de Chinese Zee. Dan doemt het eindpunt op, namelijk de grote bronzen Buddha die bovenop een heuveltop staat.

Er is veel veranderd sinds Rien en ik hier waren in 2006. Je wordt eerst door een lange winkelstraat geloodst, waar we een niet zo lekker Italiaans schepijsje eten. We kijken eerst rond bij het Po Kin klooster uit 1906, waar bij de ingang veel gekleurde lampionnen hangen en vooral veel wierook wordt gestookt. Het klooster bestaat uit twee grote hallen waar verschillende beelden van Buddha staan en symboliseren het vorige, huidige en toekomstige leven.

Dan is het tijd om de trappen naar de grootste zittende bronzen Tian Tan Buddha ter wereld te beklimmen die hier tussen 1990 en 1993 is gebouwd. Het beeld ligt op een heuveltop van 482 meter hoog. Vanaf boven heb je een prachtig uitzicht over de vele eilanden in de Zuid-Chinese Zee en het vasteland van China en Macao.

We willen de bus nemen naar het vissersdorp Tai O, maar er blijkt geen saldo op onze OV pas te staan. Je kan alleen met cash opwaarderen en dat hebben we niet. Je kan hier ondanks de vele winkels geen geld opnemen, dus er zit niets anders op dan de kabelbaan terug te nemen. Dat is geen straf, want het is wat helderder geworden, waardoor je nu ook de wolkenkrabbers van Shenzhen ziet liggen.

Terug in Tung Chung eten we wat en lopen dan terug naar het hotel. Vlakbij het hotel ligt een promenade, waar veel mensen aan het wandelen en met hun kinderen aan het spelen zijn. Wij gaan vroeg naar bed om wat slaap in te halen.