Hong Kong Island

November 6, 2023 in Hong Kong ⋅ ⛅ 27 °C

De volgende ochtend hebben we veel keus bij het ontbijtbuffet, dus we proeven zowel Chinese als Europese dingen. Na het ontbijt nemen we de shuttlebus van het hotel naar het MTR metrostation en zoeven in ruim een half uur naar Hong Kong Island. De stad heeft vele looppaden die boven de straten lopen en ook dwars door wolkenkrabbers. Wel zo handig met het drukke verkeer beneden.

Hong Kong is erg heuvelachtig, daarom zijn er in de stad een serie roltrappen gemaakt, afhankelijk van het tijdstip op de dag brengen deze ne snel omhoog of omlaag. Wij maken dankbaar gebruik van de roltrappen om een stuk omhoog te gaan. In de smalle straten van de stad worden etenswaar verkocht, het vuilnis opgehaald en ook veel gebouwd. Nog steeds worden er steigers van bamboe tientallen meters hoog tegen gebouwen geplaatst, wat indrukwekkend is om te zien.

Onze eerste stop is de Man Mo Temple uit de 19e eeuw, welke de Goden van de literatuur en oorlog dient. Binnen hangen vele spiralen waar wierook op wordt gebrand en staan verschillende beelden. Na ons bezoek aan de tempel dalen we weer af naar beneden en nemen een van de vele dubbeldeks trams die sinds 1904 over Des Voeux Road rijden. We zitten voorin en hebben zo een mooi uitzicht over wat er zich op straat afspeelt.

We stappen uit en lopen door de wolkenkrabbers van het financiële district door naar de Peak Tram. Dit is een kabeltram die sinds eind 19e eeuw de klim maakt naar Victoria Peak. Het traject is 1200 meter lang en heeft een maximale hellingshoek van 25 graden. Sinds vorig jaar rijden er nieuwe en veel grotere trams, waarbij ook ramen in het dak zitten. In 6 minuten brengt de tram ons tussen de flats door naar Victoria Peak.

Victoria Peak werd in de 19e eeuw populair onder de welgestelde Britten, die rust en verkoeling zochten. Tegenwoordig wonen er nog veel welgestelde inwoners van Hong Kong en is het een toeristische attractie. Gelukkig is het merendeel van de heuvel natuur, wij wandelen in 3.5 kilometer om de heuveltop heen. Het is hier genieten van de rust en vele uitzichten over de stad beneden en later ook over het water en de vele eilanden die Hong Kong rijk is.