Ha Noi: eerste kennismaking met Vietnam

November 7, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 26 °C

Na het ontbijt gaan we met een Uber naar het vliegveld en checken in voor onze vlucht naar Hanoi. We zitten voorin de Economy Class en daardoor hebben we veel beenruimte. Ik kan mijn been helemaal strekken tot aan het schot voor ons. We vliegen langs de Chinese kust en landen iets te laat op de luchthaven Noi Bai. Daar wordt een paar honderd man in no time weggewerkt door de immigratiedienst, onze bagage ligt al op de band.

In de aankomsthal kopen we een simkaart. De concurrentie is moordend, 2 personen bieden voor 360.000 Dong 150GB aan, dat wordt uiteindelijk de helft. We nemen een taxi naar het hotel, de man wil veel geld voor zijn parkeerkaartje, wat hij niet van ons krijgt. In ons hotel in het oude centrum worden we hartelijk onthaald met een drankje.

Het is tijd om de stad te verkennen en we lopen eerst naar Train Street bij ons om de hoek. Hier rijden de treinen rakelings langs de gebouwen links en rechts, al is dit maar enkele keren per dag en zeker niet nu. Toch mag je onder geen beding het spoor op of een foto maken, diegene die het spoor bewaakt is daar erg ferm in. Een stukje verderop staat niemand en lopen de toeristen vrij over het spoor... We pinnen ook wat geld, dat is gelukkig geen grote stapel ondanks dat de Vietnamese Dong niet veel waard is. 1 euro is omgerekend 26.000 Dong. We krijgen voornamelijk briefjes van 500.000 uit de machine.

Het is even wennen aan de verkeersdrukte, al gaat alles op een gecontroleerde manier. Hoe druk het ook is, je moet gewoon oversteken en het verkeer beweegt gewoon om je heen. Er zijn voornamelijk scooters op de weg, die vanalles vervoeren wat er maar op past. Het is ook lunchtijd, overal zitten mensen bij restaurantjes en straatverkopers een kop noedelsoep te eten. Wij wagen ons nog even niet aan het straatvoedsel en lunchen bij de KFC. We moeten even wachten, maar krijgen dan alles op echt servies geserveerd 🤣.

We bezoeken de Van Mieu, ofwel Temple of Literature, welke in de 11e eeuw is gebouwd ter ere van Confusius en tot de 18e eeuw de nationale universiteit van Vietnam herbergde. De tempel bestaat uit vijf verschillende binnenplaatsen met daarin tuinen, vijvers en tempels.