Ha Noi: gezellig druk

November 7, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Vanaf Van Mieu lopen we naar Ba Dinh Square, het grote centrale plein tussen de overheidsgebouwen. Aan dit plein staat het mausoleum van de grote leider Ho Chi Minh van Vietnam, een museum over zijn leven, het parlement en presidentieel paleis. Bij One Pillar Pagoda is het ontzettend druk, deze tempel is 1000 jaar oud en is het culturele en historische symbool van Hanoi. De mensen lopen bijna over elkaar heen op het trappetje naar boven.

We slenteren over het grote plein verder langs het mausoleum van Ho Chi Minh. Het presidentieel paleis is een prachtig geel gebouw, foto's nemen mag onder geen beding van de bewakers. We lopen door naar het West Lake, een goot meer middenin Hanoi. Daar zitten veel mensen op een bankje te genieten van de ondergaande zon. In het meer ligt de Tram Quoc Pagode. Deze tempel is de oudste van Hanoi en is 1500 jaar geleden gebouwd (wat hier staat is uiteraard niet meer uit die tijd).

Vanaf de tempel nemen we een Grab taxi naar de centrale markt. Grab werkt net als Uber heel makkelijk en je creditcard wordt automatisch belast. Op deze manier hoef je niet te onderhandelen over de prijs. De markt wordt helaas al opgebroken, maar in de straatjes erom is het druk en wordt nog van alles verkocht, zoals groente en vlees. Dit is het oude gedeelte van Hanoi uit de koloniale tijd, waardoor er tussen nieuwe ook veel oude gebouwen staan in Franse stijl.

We besluiten de dag bij het Hoan Kiem meer, waar de Ngoc Son Tempel op een eilandje staat, verbonden door een houten, rode brug. Het is heel druk bij de tempel, dus die slaan we over. Op weg naar het hotel eten we een typisch gerecht uit Hanoi bij een restaurantje. De Bun Cha is een noedelsoep met hamburgers en rundvlees, geserveerd met gefrituurde loempia's. Dat laat zich smaken 😋.