Lan Ha en Ha Long Bay

November 12, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 25 °C

Na het heerlijke ontbijt in het resort melden we ons bij het kantoor van Cat Ba Ventures voor onze dagtocht door Ha Long Bay, het paradepaardje van Vietnam. Onze tour gaat eerst door Lan Ha Bay, deze baai is hetzelfde als de bekendere Ha Long, maar een stuk rustiger. Ha Long gaat gebukt onder het massatoerisme, waarbij te veel boten rondvaren en er veel vervuiling is.

We worden met de bus naar de haven gebracht en gaan aan boord van onze boot. De gids doet een praatje met te veel foute grapjes en we varen ondertussen langs een drijvend dorp. Hier wonen vissers die vis bij hun huis kweken of op zee vissen. Het komende uur varen we tussen de karstbergen door en genieten van het uitzicht.

De groep bestaat voornamelijk uit Europeanen, waarvan er aardig wat jonger zijn dan wij. We stoppen in een baai om een uur te zwemmen. We springen van de boot en zwemmen naar een strandje iets verderop om van de zon te genieten. Het grootste gedeelte van de groep zwemt naar een strandje iets verderop. Het water is goed van temperatuur, maar door de wind wel woelig.

Als we weer aan boord zijn varen we verder langs de vele karstformaties. We stoppen bij een klein vissersdorp om te kijken hoe men vis kweekt. Joekels van vissen zwemmen in ietswat kleine netten, maar het is de manier van leven hier. Je kan zien dat de meeste mensen op de boot niet veel gewend zijn wat reizen betreft, ze lopen blindelings als een kudde achter de gids aan. Later horen we ze ook dingen zeggen waar we stiekem om moeten lachen.

Er wordt een lunch van voornamelijk visgerechten geserveerd en dan begint het flink te hozen. Na de lunch stappen we in een kajak om een uur tussen de karstbergen door te varen en door een paar grotten. Onze kajak doet het niet best en wil aanvankelijk geen bochten maken. Na een tijdje krijg ik door hoe we het min of meer voor elkaar krijgen en zetten de achtervolging in, niet veel later zijn we de rest voorbij gevaren 🤣. Af en toe regent het, erg is dat niet gezien de temperatuur.

Terug op de boot zien we dat er nu overal boten liggen en het dus waar is dat het in Ha Long Bay te druk is. En dan te denken dat het nu laagseizoen is. Het is nu droog geworden en we kunnen weer bovendeks van het uitzicht genieten. Het laatste stuk volgen we een soort weg van water tussen de karstbergen door.

Inmiddels is er een flinke wind gaan waaien, wat ook zorgt voor een behoorlijke deining. Daar is de boot niet op gebouwd en de kapitein weet er ook niet echt raad mee. Gevolg is dat de boot flink van links naar rechts gaat rollen en verschillende mensen zeeziek worden. Na een tijdje heeft de kapitein eindelijk door hoe hij op de golven moet varen en wordt het voor iedereen beter. Tegen 18 uur zijn we terug in Cat Ba.