Спутник
Показать на карте
  • День 8

Cat Ba: busrit en resort

11 ноября 2023 г., Вьетнам ⋅ ☀️ 28 °C

In Hanoi is het op straat bij het krieken van de dag erg druk met verkeer. Mensen zitten te ontbijten of van een koffie te genieten. Wij doen dat samen met een broodje in de koffietent tegenover het station en zien het langzaam rustiger worden. We nemen een Grab taxi naar de plek waar onze bus naar Cat Ba vertrekt om 7.30 uur.

We zijn daar nog steeds te vroeg, dus ik loop een rondje door het oude centrum van Hanoi, waar altijd wat te zien is. Met enige vertraging vertrekken we richting Hai Phong, een rit van 2.5 uur. Eenmaal buiten Saigon is het niet druk op de snelweg, de Vietnamezen maken goed gebruik van de 3 banen van de weg en rijden gerust langzaam helemaal links. Onderweg stoppen we voor een plaspauze en worden dan bij de speedboot gedropt die ons naar Cat Ba Island gaat brengen. We slepen net als de andere toeristen onze bagage aan boord en wachten dan een tijd totdat de boot vol is. Ondertussen wordt een Duitse jaren negentig dancehit keihard tot den treure herhaald.

De overtocht duurt 5 minuten en daarna is het weer groeperen en in de tweede bus, die ons snel naar het dorp Cat Ba brengt. Iedereen wordt bij zijn hotel afgezet, wat een standaard en mooie service is in Vietnam. Wij doen het laatste stukje net een golfcar, omdat ons hotel niet met een bus te bereiken is.

We verblijven in een resort die zijn beste dagen gehad heeft, maar nu wordt gerenoveerd. De kamers hebben al een upgrade gehad en zijn schitterend geworden. We zitten op de bovenste verdieping met mooi uitzicht over zee. We zienweinig andere gasten, we zwemmen in het mega zwembad en later ook in de zee.

Hoewel de backpackers Cat Ba geweldig vinden, zien we er zelf niet zo veel in, het is een aaneenschakeling van hotels en restaurants. We zien de zon ondergaan vanaf de pier en eten dan wat Vietnamees bij een lokaal restaurant.