Satelital
Mostrar en el mapa
  • Día 13

Nachttrein Dong Hoi en veel regen

16 de noviembre de 2023, Vietnam ⋅ 🌧 20 °C

Vanuit Trang An worden we halverwege de avond naar het treinstation van Ninh Binh gebracht. De chauffeur oefent zijn Engels en 20 minuten lang vertelt hij allerlei historische feiten over Vietnam en Ninh Binh. Hij zet ons af bij een bevriend restaurant, waar we uit beleefdheid een koffie nemen. We vergeten even dat we de Vietnamese koffie niet lekker vinden 🤣.

Op het station is het druk met toeristen en we wachten in de lounge van Laman Express op onze trein. Er vertrekt eerst nog een andere, dat geeft een leuk kijkje wat er allemaal afspeelt in de trein. Zo zitten mensen te kaarten, zijn al aan het slapen, en in een wagon zit een vrouw met drie spelende kinderen. De toeristen wagons zijn net wat luxer ingericht. Het lijkt mij toch erg krap om met vier mensen in een krappe coupe te zitten met alle spullen. En je moet toch ook rekening houden met elkaar qua slapen, opstaan en in de nacht naar het toilet gaan.

Wij zitten daarom weer luxe, ook nu hebben we een tweepersoons coupe, al is deze wel meer standaard dan de vorige. Wel hebben we gratis drinken, snacks en een lucht ontbijtje. We vertrekken rond 22 uur en komen de volgende ochtend rond 06.15 uur aan in Dong Hoi. De bedden zijn keihard, we verschillen van mening over het meer of minder schudden t.o.v. de vorige trein. Ik heb beter geslapen en Esther minder.

We worden door een auto van ons hotel opgehaald die ons door de stromende regen naar Phong Nha brengt. We hebben daar een villa met een beneden en boven. Het houdt vandaag helaas niet meer op met regenen, dus veel doen we niet, aangezien alles met de scooter te bezoeken is. We fietsen met plu naar het centrum (koud is het niet) en eten een kop soep. We doen nog een poging om naar een grot te gaan, maar dit is te omslachtig. We hangen de rest van de dag in onze villa, wachtend op beter weer morgen.

Later die dag lezen we dat het hier nog wel meevalt, in Hue op 3 uur rijden is er 800mm in 24 uur gevallen en staan de straten blank en in de omgeving zijn veel overstromingen. Zo zitten toeristen 36 uur in de trein vast en redden uiteindelijk zichzelf. Het is regentijd in Centraal Vietnam, maar de overstromingen zijn de ergste in 10 jaar. Gelukkig zitten wij dus net goed.