Scooteren naar Phong Nha Ke Bang NP

November 17, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 25 °C

De volgende ochtend is het goed weer en genieten we eerst van een prima ontbijt in het hotel. Het menu is Australisch geïnspireerd, aangezien de eigenaar van daar komt. We bestellen een scooter die een kwartier later wordt gebracht. Dat is heerlijk aan Vietnam, alles is snel geregeld. We rijden eerst naar de pomp, want de tank is altijd nagenoeg leeg. Daarna rijden we een stukje over de grote weg, langs ondergelopen rijstvelden, steken een rivier over en slaan dan af een klein weggetje in. Daar is nauwelijks verkeer en we rijden tussen de karstbergen door. Tegenliggers groeten ons enthousiast en er wordt gember geoogst.

Uiteindelijk komen we uit bij een hangbrug en een dorpje met een grote kerk. In Vietnam zie je in veel plaatsen katholieke kerken en kathedralen, een overblijfsel uit de Franse tijd. We rijden verder door de vallei en dan het Phong Nha Ke Bang NP in (en nee, het knalt niet). Dit nationale park tegen de grens met Laos heeft enkele van de grootste grotten ter wereld, zowel in omvang (m3) als lengte (36 km). De grootste grot ter wereld is zeer indrukwekkend, met stalagmieten van 80 meter hoog. Deze kun je alleen bezoeken op een vierdaagse tocht a 3000 dollar pp. Veel grotten zijn pas deze eeuw ontdekt of verkend, dus alles staat nog in de kinderschoenen en er zal vast nog veel verborgen liggen in de jungle.

De weg begint meer te klimmen en te slingeren, we rijden inmiddels zonder enig ander verkeer tussen de karstbergen. Het laatste stuk volgen we een wildstromende rivier, totdat we bij de Paradise Cave komen.