Hue: keizerlijke stad

November 18, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 26 °C

We vervolgen onze weg zuidwaarts en stoppen kort bij de 17e breedtegraad, waar ooit de grens tussen Noord en Zuid Vietnam was. Hier staat nu een monument, een klein museum en wappert een enorme Vietnamese vlag. Vervolgens rijden we naar Hue, ooit de keizerlijke hoofdstad van Vietnam. We worden nog wel door de verkeerspolitie aan de kant gezet, de chauffeur moet mee en er worden meerdere formulieren ingevuld. Een kwartier later komt hij beduusd terug en krijgt nog een pets op zijn schouder van de agent, wat er aan de hand was weten we niet, hij spreekt geen Engels.

In Hue nemen we een Grab taxi naar de oude citadel. De chauffeur probeert ons zijn diensten te verkopen, zonder succes. Hue was de hoofdstad van Vietnam tijdens de Nguyen dynastie in de 19e en 29e eeuw. De Citadel heeft een muur van 10 km lang en 6 meter hoog. Begin 19e eeuw heeft de eerste keizer deze stad laten bouwen naar het voorbeeld van de verboden stad in China.

De hoofdingang is imposant, boven heb je mooi uitzicht over een deel van het complex. Traditiegetrouw staan er ook een bel en drum. De Citadel bestaat uit verschillende ommuurde binnenplaatsen met tempels en paleizen. Alle gebouwen en poorten zijn prachtig versierd met keramiek. In tegenstelling tot China heeft deze stad ook veel groen en lopen we door verschillende tuinen. Sommige paleizen zijn afgesloten en worden gerestaureerd, wat ook hard nodig is. De meeste gebouwen kunnen op zijn minst een likje verf gebruiken, al ziet alles er wel echt oud uit op deze manier.

Ons hotel ligt in het centrum van Hue en het is weekend, dus de livemuziek en karaoke draaien op volle toeren. De straat is auto vrij, verschillende kinderen zijn uren aan het badmintonnen. We hebben een glazen deur naar ons balkon, helaas met een kier van een paar centimeter. De oordopjes komen goed van pas 🤣.