DMZ: Vinh Moc tunnels

November 18, 2023 in Vietnam

We hebben bij het hotel een priveauto geregeld die ons vandaag naar de Vinh Moc tunnels rijdt en vervolgens naar de keizerlijke stad Hue. Dat is een goede manier om je comfortabel te verplaatsen en ook wat te zien 😊.

De rit naar de Vinh Moc tunnels duurt ongeveer 1.5 uur. Onze chauffeur heeft een luxe Mazda 3 en hij rijdt goed door, maar wel heel rustig. Naarmate we dichter bij de kust komen zien we dat veel rijstvelden flink onder water staan door de vele regen van de afgelopen tijd.

Het totale tunnelnetwerk welke gegraven is door de lokale bevolking om aan de vele Amerikaanse bombardementen te ontsnappen tijdens de Vietnamoorlog, is ongeveer 2000 kilometer lang. Op deze plek is er 2000 meter aan tunnels. Er is ongeveer 9000 ton aan bommen door de Amerikanen gedropt tijdens de Vietnam oorlog. De tunnels zijn tussen 1966 en 1968 uitgegraven en tot 1972 bewoond geweest. Er zijn 17 kinderen geboren en er waren allerlei faciliteiten zoals een ziekenhuis, stallen, woonvertrekken en winkels. Er woonden hier 60 families en de tunnels waren een succes, gelukkig is er niemand door de oorlog gestorven.

Een onofficiële gids neemt ons op sleeptouw en laat ons verschillende tunnels zien. Rechtop staan kun je niet, de ruimtes waar mensen woonden en sliepen zijn piepklein. We hebben veel respect voor diegenen die hier jaren hebben geleefd. Op een gegeven moment komen we via een tunnel bij de zee uit en gaan we via een andere weer ondergronds. Hier is geen verlichting meer, dus we zijn nu buiten de begaande paden. Af en toe fladdert er een vleermuis en zien we luchtgaten die het systeem van lucht voorzien. In sommige tunnels is het erg drassig en sijpelt er water naar beneden.

Het is erg indrukwekkend om dit gezien te hebben en het geeft een indruk hoe de leefomstandigheden geweest zijn tijdens de Vietnamoorlog. We zijn echter wel blij weer daglicht te zien.