• Day 19

Touren met de Honda en naar het strand

November 22, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

Vandaag hebben we een semi automatische Honda scooter gestuurd. Je moet zelf opschakelen, terug doet hij het zelf. Dit hebben we speciaal gedaan om de Son Tra Peninsula te bezoeken, een schiereiland dat voornamelijk uit natuur bestaat. Het is ongeveer een uur rijden over de weg die langs het strand loopt. Deze is bezaaid met hotels, half afgebouwde hotels en lege stukken land die zijn opgekocht door Arabieren. Er is al een grote overcapaciteit aan hotelkamers, dus het is logisch dat niet alles wordt afgebouwd. Zonde is het zeker wel.

In Da Nang is het wat drukker op straat, deze badplaats is populair onder Aziaten, met name Koreanen voor een strandvakantie. Net voorbij de stad ligt Bãi biển Mân Thái, een vissersdorpje waar honderden vissersbootjes voor anker liggen. Hierna slingert de weg omhoog naar de Khu Văn hóa phẩm Phật giáo. Dit tempelcomplex heeft verschillende tempels, een groot wit beeld van Lady Buddha (67m) en ligt prachtig op een heuvel hoog boven de zee.

Het schiereiland is erg heuvelachtig en bosrijk. Mede door de steile wegen mag je hier niet met een automatische scooter rijden. We zien af en toe groepjes apen langs de kant van de weg zitten. Een paar bochten verder worden we gestopt door een wachter met slagboom. Google translate helpt ons om hem te verstaan. Blijkbaar is er een aardverschuiving geweest door de vele regens en de weg is verder dicht. Dat is jammer, want zo kunnen we verder niets zien, het beste moet nog komen.

Er zit niets anders op dan weer terug te rijden over de lange boulevard. Het verkeer is heel rustig, dus we kunnen relaxed touren. We stoppen bij het strand waar we gisteren ook geweest zijn en nemen twee ligbedden. De zee is niet heel warm, de branding is nog steeds onverminderd ruig. Zo kunnen we leuk zwemmen. Gelukkig zitten we onder een parasol, want de zon is meedogenloos.

s Avonds eten we wat bij de vele etenskraampjes die langs de rivier staan. Bij de een halen we gebarbecued vlees, bij de ander een soort hartige pannenkoek en een ander zorgt weer voor drinken. Alles smaakt goed, dus we doen nog een tweede ronde. Ook laten we nog een kaarsje te water.