Hamburg...

August 10, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 19 °C

Na de regen van gistermiddag (helaas geen steiger borrel) én van gisteravond, is het vanmorgen gelukkig droog en zonnig wel is er veel wind.

Er zijn voor vandaag geen activiteit gepland, behalve het palaver om 17.00 uur, iedereen gaat op eigen houtje de stad verkennen of niet...
    Hamburg is een Hanzenstad en is na Berlijn met ruim 1,7 miljoen inwoners de tweede grootste stad van Duitsland, in de omgeving van Hamburg wonen nog eens 750.000 inwoners.
    Van oudsher dankt Hamburg zijn rijkdom aan de strategische ligging aan de rivier de Elbe, tegenwoordig is Hamburg de grootste zeehaven van Duitsland.

Na de lunch gaan we samen met Sim en Hugo met een 'Hop On Hop Of' bus de stad verkennen, het is een rondrit van anderhalf uur en hebben we geluk met een bijzonder humoristisch en goed geïnformeerde gids.
    We zijn aangenaam verrast dat er nog zulke mooie gebouwen zijn in de Altstadt én schitterende nieuwe gebouwen met name bij de haven.
    Er wordt , zoals in elke stad, erg veel gebouwd en gerestaureerd wat helaas een rommelige aanblik geeft.
    De bus rijdt ook door een wijk met zéér luxe woningen waar eens Romy Schneider, Karl Lagerfeld en veel andere prominente figuren hebben gewoond én nog wonen 'oud geld' volgens de gids.
    Wij stappen uit de bus bij het prachtige Radhaus, dit indrukwekkende neo-renaissancistische bouwwerk in zandsteen dateert van het einde van de 19e eeuw en domineert het stadscentrum.
    De spreuk die in het Latijn op de gevel van het Radhaus staat betekent vrij vertaald;

"Moge het nageslacht zich waardig toeleggen op het bewaren van de vrijheid die de voorvaderen hebben voortgebracht "
    (met dank aan wikipedia)

Tegen vijf uur zijn we terug in de haven precies op tijd voor het palaver op het terras bij het havenkantoor, dit keer helaas van korte duur vanwege een pittige regenbui, maar het belangrijkste is bekend, morgen vertrek om 08.50 uur...

De foto's bij deze footprint zijn voornamelijk gemaakt vanuit de bus.