Nevel...

August 21, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 21 °C

Als we opstaan schijnt de zon, er komt damp van het water een voorbode voor een mooie zonnige dag!

We vertrekken op de gebruikelijke tijd en varen vrijwel direct sluis Flaesheim in, klein stukje zakken en weer door, via de marifoon meldt Monique dat ze contact heeft gehad met de havenmeester van jachthaven Dorsten, de havenmeester zal komen om onze boten tanken, top!

Regelmatig hebben we tegen vaart maar het is erg mooi varen tot we langs chemiepark Marl komen aan beide zijden van het kanaal, helaas noodzakelijk.
    Bij sluis Dorsten hebben we minder geluk en moeten we een uurtje op de schutting wachten wat geen probleem is bij zonnig en windstil weer.
    Na de sluis gaan we met 4 boten tanken en moeten we even wachten op de havenmeester maar dan gaat het snel.
    Boten die niet tanken varen door naar sluis Hünxe waar we om kwart over drie weer compleet zijn en dan vrijwel direct de sluis in mogen varen, na de sluis is de natuur opnieuw fantastisch mooi!

De havenmeester van Dorsten vertelde tijdens het tanken aan Jef dat wij, zonder het te weten, vandaag een primeur beleefden.
    In december vorig jaar vergeet een vrachtboot af te remmen bij het invaren van de kleine sluis, het gevolg was een totaal vernielde kleine sluis die vooral voor sportboten bestemd is. Na ruim 7 maanden van repareren zijn wij de eerste sportboten geweest die weer van de sluis gebruik hebben gemaakt...leuk weetje!

Om 15.30 uur arriveren we bij een steiger waar sportboten 72 uur mogen aanleggen, eigenlijk is er geen plaats voor 6 boten, de Bruce en de Luwte varen naar een kleine haven even verderop, maar daar liggen is helaas geen optie.
    Intussen zijn we met de de andere boten druk in de weer met touwen, springen en fenders om de boten goed vast te leggen in verband met de voorbijvarende vrachtschepen.
    We pikken wat ruimte voor en achter en als de Bruce en de Luwte terugkomen past de Bruce nog voor de andere boten en kan de Luwte aanhaken bij de Olivier.
    De mannen zijn zeker nog een uur bezig met lange lijnen en fenders tot iedereen tevreden is en er enkele vrachtschepen gepasseerd zijn zodat we kunnen controleren of alle boten goed op hun plaats blijven liggen.

Dan is het de hoogste tijd voor het aperitief, er worden tafels op de wal gezet en iedereen brengt zijn eigen stoel, drankjes en iets lekkers mee.
    In het zonnetje zitten we echt te genieten van elkaars gezelschap in de wetenschap dat het morgen anders is...

Half zeven komt Frie, als verrassing, met een pan vers gemaakte courgette soep en toast, wat een verwennerij...!
    De barbecues worden aangezet en nu kan iedereen zijn zelf meegebrachte vlees bakken, het is een érg gezellige geïmproviseerde barbecue. Voor de nodige vitaminen is er een fruitsalade en tot slot koffie met slagroom van Frie!
    Als klap op de vuurpijl komt Willy nog aanzetten met zijn laatste fles...zelfgemaakte limoncello en gaan we er nog maar eens goed voor zitten terwijl het langzaam donker wordt...

Helaas is er een einde gekomen aan de toervaart reünie naar Denemarken en ook aan deze fantastisch leuke avond maar Amaï...wat was het fijn...