Joined April 2018 Message

Söndag, hemfärd

September 20, 2020 in Sweden ⋅ ⛅ 14 °C

Uppe med tuppen, hotellfrulle och sen i bilen mot Stockholm 🚙 Tog bild på möjligheternas torg en söndagmorgon kl 8. Inte så livligt just då... Först ett kort stopp hos mams för att hämta mammas goda lingonsylt❣ Tusen tack, fick också goda blåbär. Mums 😋

Vi åkte Burträskvägen till Umeå, ombyte förnöjer tyckte vi. Skrattat gott åt alla roliga ortsnamn vi passerat. Bl a åkte vi förbi Varmvattnet 😁

Annars har dagen mest innehållit väg, väg och väg. Varierande höstfärger efter vägen. Vid Gävle tar den gröna färgen över så där går gränsen för hösten just nu. Halvmulet på vissa sträckor och en hel del sol.

Nu är vi hemma där tvättmaskinen rullar medans vi pustar ut i soffan, innan sängdags.
    Turbohelg kan man säga ❣❤❣

En härlig dag

September 19, 2020 in Sweden ⋅ 🌙 6 °C

Up and around som man säger. Party fredag och liite sovmorgon lördag. Men bara lite. Åt frukost ihop med Dogge Doggelito som bor på samma hotell och verkar ha samma tider som vi. Gunilla&Conny var förstås också med.

Promenerade runt på stan och slogs av hur lite folk det är ute en fin lördag som idag. Men vi njöt av det vackra höstvädret 🍂🍁 och solen ☀️☀️ såklart.

Sen lunch/middag hos Sören&Margita i Ursviken var dagens höjdpunkt.❤ Att dom sen har världens sötaste och goaste hund (Selma) gjorde det inte sämre. Alltid mysigt att träffas alla i familjen❣

Somnar snart med många upplevelser och känslor efter denna välbehövliga höst-helg i min (ingelas) gamla hemstad.

En fredag i schtan

September 19, 2020 in Sweden ⋅ 🌙 9 °C

Vaknade på hotell Malmia för första gången. Det är konstigt att bo på hotell i Skellefteå, min (ingelas) hemstad. På det här hotellets nattklubb har jag ändå jobbat i flera år, men aldrig bott på.
    Idag har vi haft en skön dag i soligt väder, en kort regnskur i och för sig, men den störde inte oss. Vi jobbade fram till lunch båda två, ganska skönt att ha digitala möten på rummet. 💻
    Vi åkte till Kåge Bageri och köpte godasre brödet. Åt en märklig lunch där också. (Kebabsallad som hade en hel del att önska...)
    Shoppade lite på stan och sen njöt vi på hotellrummets terass med ett gott glas vin och njöt av utsikten.
    En skön och avslappnad dag på det stora hela får vi ändå säga 👍🏼
    Vi åkte till Bureå, planterade ny blomma på graven. En kärleksört passar bra där tyckte vi alla. ❣
    Middag på Pinchos med Gunilla&Conny, så gott och roligt.
    Men nu behöver vi sömn😴😴 och ladda upp för lördagen som vi hoppas blir en fin dag ändå🥰

Roadtrip norrut

September 17, 2020 in Sweden ⋅ ☁️ 6 °C

Helt otippat bokade vi en resa till Skellefteå i september månad. Vi jobbade halva dagen och satte oss sen i bilen för att köra (Peter) och åka (Ingela) till Skellefteå en helt vanlig torsdag i september 🍁🍂🍁

Vädret har varit bra hela vägen. Vi har plöjt många pod-avsnitt i bilen på sträckan och till slut landade vi i schtaan. Incheckade på våning 5 på Malmia i ett rum utrustad med takterass. Jo jag tackar 👍🏼Dock är det lugnt på torget ikväll. Kan bero på temperaturen som stoltserar med hela 6 plusgrader så här på kvällskvisten.
    Men inne på Bishop var det varmt när vi sammanstrålade med Gunilla&Conny som också är här, och bor på samma hotell. 👍🏼

Surahammar och semestern slut

August 2, 2020 in Sweden ⋅ ⛅ 18 °C

Utflykt idag till Väst Sura Herrgård. Vi bjöds på en jättegod lunch med efterföljande våffelbuffé. Supersmarrigt. Sen fick vi en privat visning av herrgården som håller på att renoveras mycket smakfullt av ägarna Anders&Fernando.

Sen åkte vi vidare till Skultunas mässingsfabrik för att se om det fanns nåt kul att shoppa. Tyvärr hittade vi inget som glänste men blev jätteglad för en picnicryggsäck som ska hålla dryckerna kylda. Den kommer väl till pass snart. För sommaren är inte slut bara för att vår semester är det för denna gång 🍀

Hemåt..bara 92 mil kvar..

July 28, 2020 in Sweden ⋅ ☀️ 15 °C

Sovit gott trots avsaknad av AC på hotellet. Var till och med vaken innan väckarklockan 😳 (börjar jag bli gammal?)
    Först frukost på LUV shoppingcenter och sen Puttgarden och Border-shoppande. Vi hade galen tur att hinna med första färjan till Rødby som näst sista bil ombord. Phu.
    Passköerna är långa men vad gör väl det, vi är tillsammans och solen skiner ☀️☀️
    Vackra vyer ser vi genom bilfönstret när vi åker genom Sverige i det vackra sommarvädret.

Magarna kurrar och vi sladdar in vid Brahehus för att äta middag...såklart en schnitzel. Nåja, någonting som liknade en schnitzel var det ju, speciellt som vi ätit så goda såna de senaste dagarna.

Nu har vi bara 24 mil kvar. Solen skiner och älskade Peter kör som en riktig lokförare. Så imponerande❣

Annina Adolfsson

Hur många schnitzlar fick du i dig totalt?😃😛. Gott är det😘

8/2/20Reply

Lűbeck & Stockelsdorf

July 27, 2020 in Germany ⋅ ☁️ 18 °C

🇩🇪 Sista natten i Tyskland brukar vi bo på Lűbecker Hof i Stockelsdorf av en enda anledning - den grekiska restaurangen Pyramide mitt emot hotellet med den supergoda maten! Så även detta konstiga år. Vi anlände kl 18:30 för att checka in och fick då veta att restaurangen var stängd och såld till nya ägare.. Då fick vi snabbt tänka om och istället boka bord på en Italienare. Inte lika bra tyvärr så det här är troligen sista gången vi bor på detta mindre bra hotell.

Men vi hann med en promenad inne i vackra Lűbeck på eftermiddagen. Alltid lika trevligt.

Imorgon shopping och hemfärd. Slut på snabba vägar för denna gång 🚙

Braunschweig

July 26, 2020 in Germany ⋅ ⛅ 18 °C

Så var vi här i Niedersachsen i lilla pittoreska staden som tydligen uttalas Brunswiek.
    Vi tror att det bor många här som jobbar på VW fabriken i Wolfsburg som ligger bara nån mil härifrån.
    Här finns inte så mycket att göra en söndag då allt är stängt, annat än att titta på vackra gamla byggnader samt stadens symbol som är lejonet (Braumschweiger Löwe).

Ingela har ätit schnitzel för tredje dagen på raken 😳 Bara tillbehören som varierat. Eftersom det är pfefferling säsong så åt Peter det till sin mat.

Efter många steg har vi nu landat på hotell Four Side som vi bor på inatt. Verkligen jättefint hotell med ett enda aber- hissen är trasig!!! Tur att vi bor på våning 2. Phu.

Magdeburg

July 25, 2020 in Germany ⋅ ⛅ 20 °C

Idag hade vi "bara" 35 mil från Kiel till Magdeburg. God frukost på torget och shopping på C&A innan avfärd. (Har idag varit inne och shoppat i 3 st C&A ...😳)

Vi har åkt mororvägar sponsrade med EU bidrag och mindre vägar för att få se lite av den vackra naturen och Elbe. Gamla öst är lite slitet på sina håll.

12000 steg senare har vi sett en hel del vackert inne i Magdeburg. Vi har även ätit en god middag. Det blev förstås schnitzel och schweinhaxe såklart. Once in Germany...😁
    Kvällen visar upp en halvmåne med halo, Eller corona som Peter säger.
    Vi är jättenöjda med dagen och kommer sova gott på Intercity hotellet. 😴

Annina Adolfsson

Läckert att ni kom iväg till Tyskland 💞. Är så avundsjuk på både schnitzlar och sweinhaxe 😁. Ha det gott och njut🤗

7/25/20Reply
    Ingela Hertz

Ja vi är verkligen glada för det Annina. Även om vi inte åker sååå långt söderut i år pga semesterslut och att inget är sig likt i år. Vi njuter ändå 💕

7/25/20Reply
    Britta Axelsaon

Ser mysigt ut!Ha en fin resa!Kram👍😍

7/26/20Reply
    Ingela Hertz

Ja verkligen fin stad Britta. Den är större än jag trodde 🚙❣

7/26/20Reply

På vift utomlands... Kiel by night

July 24, 2020 in Germany ⋅ 🌙 15 °C

Bilen har kört ca 75 mil idag med Peter bakom ratten. Han är min klippa i trafiken.❣ Vi har haft ganska mycke regn efter vägen men även lite sol. Ca 20 min kö på öresundsbron pga kontroll av alla fordon. Vi fick åka igenom Danmark endast för transit då vi kunde uppvisa bokad hotellnatt i Tyskland. Att åka Scandlines färjan var inga problem förutom att vi blev tvingade till munskydd 😷 Lätt klaustrofobisk känsla såklart. Vi är ju inte vana med det.
    Väl i Kiel gick vi till Kieler Breueri för att äta en efterlängtad schnitzel (ingela) och schweinhaxe för Peter. Vi flanerade genom stan och på väg mot hotellet via hamnkanten där schwedenkai ligger. Göteborgsbåten hade lättat ankar då.
    Nu ska vi sova gott på Stiegenberger Conti Hansa hotell. 💤💤