July - August 2020

Surahammar och semestern slut

August 2 in Sweden ⋅ ⛅ 18 °C

Utflykt idag till Väst Sura Herrgård. Vi bjöds på en jättegod lunch med efterföljande våffelbuffé. Supersmarrigt. Sen fick vi en privat visning av herrgården som håller på att renoveras mycket smakfullt av ägarna Anders&Fernando.

Sen åkte vi vidare till Skultunas mässingsfabrik för att se om det fanns nåt kul att shoppa. Tyvärr hittade vi inget som glänste men blev jätteglad för en picnicryggsäck som ska hålla dryckerna kylda. Den kommer väl till pass snart. För sommaren är inte slut bara för att vår semester är det för denna gång 🍀

Hemåt..bara 92 mil kvar..

July 28 in Sweden ⋅ ☀️ 15 °C

Sovit gott trots avsaknad av AC på hotellet. Var till och med vaken innan väckarklockan 😳 (börjar jag bli gammal?)
    Först frukost på LUV shoppingcenter och sen Puttgarden och Border-shoppande. Vi hade galen tur att hinna med första färjan till Rødby som näst sista bil ombord. Phu.
    Passköerna är långa men vad gör väl det, vi är tillsammans och solen skiner ☀️☀️
    Vackra vyer ser vi genom bilfönstret när vi åker genom Sverige i det vackra sommarvädret.

Magarna kurrar och vi sladdar in vid Brahehus för att äta middag...såklart en schnitzel. Nåja, någonting som liknade en schnitzel var det ju, speciellt som vi ätit så goda såna de senaste dagarna.

Nu har vi bara 24 mil kvar. Solen skiner och älskade Peter kör som en riktig lokförare. Så imponerande❣

Lűbeck & Stockelsdorf

July 27 in Germany ⋅ ☁️ 18 °C

🇩🇪 Sista natten i Tyskland brukar vi bo på Lűbecker Hof i Stockelsdorf av en enda anledning - den grekiska restaurangen Pyramide mitt emot hotellet med den supergoda maten! Så även detta konstiga år. Vi anlände kl 18:30 för att checka in och fick då veta att restaurangen var stängd och såld till nya ägare.. Då fick vi snabbt tänka om och istället boka bord på en Italienare. Inte lika bra tyvärr så det här är troligen sista gången vi bor på detta mindre bra hotell.

Men vi hann med en promenad inne i vackra Lűbeck på eftermiddagen. Alltid lika trevligt.

Imorgon shopping och hemfärd. Slut på snabba vägar för denna gång 🚙

Braunschweig

July 26 in Germany ⋅ ⛅ 18 °C

Så var vi här i Niedersachsen i lilla pittoreska staden som tydligen uttalas Brunswiek.
    Vi tror att det bor många här som jobbar på VW fabriken i Wolfsburg som ligger bara nån mil härifrån.
    Här finns inte så mycket att göra en söndag då allt är stängt, annat än att titta på vackra gamla byggnader samt stadens symbol som är lejonet (Braumschweiger Löwe).

Ingela har ätit schnitzel för tredje dagen på raken 😳 Bara tillbehören som varierat. Eftersom det är pfefferling säsong så åt Peter det till sin mat.

Efter många steg har vi nu landat på hotell Four Side som vi bor på inatt. Verkligen jättefint hotell med ett enda aber- hissen är trasig!!! Tur att vi bor på våning 2. Phu.

Magdeburg

July 25 in Germany ⋅ ⛅ 20 °C

Idag hade vi "bara" 35 mil från Kiel till Magdeburg. God frukost på torget och shopping på C&A innan avfärd. (Har idag varit inne och shoppat i 3 st C&A ...😳)

Vi har åkt mororvägar sponsrade med EU bidrag och mindre vägar för att få se lite av den vackra naturen och Elbe. Gamla öst är lite slitet på sina håll.

12000 steg senare har vi sett en hel del vackert inne i Magdeburg. Vi har även ätit en god middag. Det blev förstås schnitzel och schweinhaxe såklart. Once in Germany...😁
    Kvällen visar upp en halvmåne med halo, Eller corona som Peter säger.
    Vi är jättenöjda med dagen och kommer sova gott på Intercity hotellet. 😴

På vift utomlands... Kiel by night

July 24 in Germany ⋅ 🌙 15 °C

Bilen har kört ca 75 mil idag med Peter bakom ratten. Han är min klippa i trafiken.❣ Vi har haft ganska mycke regn efter vägen men även lite sol. Ca 20 min kö på öresundsbron pga kontroll av alla fordon. Vi fick åka igenom Danmark endast för transit då vi kunde uppvisa bokad hotellnatt i Tyskland. Att åka Scandlines färjan var inga problem förutom att vi blev tvingade till munskydd 😷 Lätt klaustrofobisk känsla såklart. Vi är ju inte vana med det.
    Väl i Kiel gick vi till Kieler Breueri för att äta en efterlängtad schnitzel (ingela) och schweinhaxe för Peter. Vi flanerade genom stan och på väg mot hotellet via hamnkanten där schwedenkai ligger. Göteborgsbåten hade lättat ankar då.
    Nu ska vi sova gott på Stiegenberger Conti Hansa hotell. 💤💤

Några dagar hos Peters föräldrar

July 24 in Sweden ⋅ 🌧 14 °C

Vi har stannat till ett par dagar i Lidköping för att umgås med svärföräldrar (ingelas). Solen har visat sig och gett oss sommarfeeling ☀️
    Vi har åkt små utflykter in till stan för lite shopping (mest till Ingela faktiskt) och vi har sett Kinnekulle på avstånd. Ett besök på Dafgårds fabriksbutik som var ny för oss. Vi var till och med i den slumrande lilla orten Götene. Vi har köpt de godaste tomaterna på Stockagården, ätit glass på campingen, grillat kött som var mums och druckit vin och öl. Vi har till och med haft två sovmorgnar (de första på under våra 3 veckors semester).
    #familjendetsvängerom tackar för dessa dagar och åker vidare 🚙

Mot Lindärva, Vinninga, Lidköping

July 22 in Sweden ⋅ ⛅ 11 °C

Vi lämnade tydligen solen på västkusten för så fort vi närmade oss Göteborg (Blöteborg) tornade molnen upp sig. I höjd med Alingsås körde vi i ett hejdundrande regnoväder 💦
    Men innan regnet hann vi besöka Nääs Slott. Det var fint.
    Sen stannade vi till i metropolen Skara för att besöka Julas HK... där jag för övrigt shoppade en regnjacka. (Uppdämt shoppingbehov tydligen...)
    Idag är det tisdag och då vet vi vad Svt1 sänder... jo, alla bänkades för lite Mord i Midsomer 😊
    Regnet har dragit förbi och luften är fri från moln över Vänern.

Från Varberg vi åker...

July 21 in Sweden ⋅ ⛅ 15 °C

En tidig morgon går vi runt och tittar på det vackra som Varberg har att erbjuda bl a fästningen. Det var rejält windy när vi gick omkring på toppen av sevärdheten💨💨
    Staden stoltserar även med både varm och kallbadhus 💦 och en socitetspark, jo jag tackar. När vi sett det och njutit av solen behövde vi lämna och köra vidare.
    Tack Varberg för att du visade dig från en bra sida, vi är nöjda👍🏼

Varberg ikväll

July 20 in Sweden ⋅ 🌙 14 °C

Vi bor på hotell Gästis och i vårt rum 107 har tydligen bl a Lill-Babs och Ann-Louise Hansson bott. Åtminstone om man ska tro plaketterna som sitter på dörren.

Solen sken från en klarblå himmel när vi begav oss ut för lite öl, vin och mat ihop med svägerska&svåger Karin&Stefan. Mycket trevligt och gott.
    Vi avslutade kvällen med en öl på hotellet i kraftigt nedsuttna fåtöljer som knappt gick att ta sig upp ur när man väl sjunkit ner. Vad gör väl det, vi har ju semester ☀️🚙🌿
    Imorgon utforskar vi hamnen och andra delar av stan. ❣