April 2019

En dag i Neapel city

April 22 in Italy ⋅ ⛅ 20 °C

Vi har flängt runt så mycket de senaste dagarna så vi bestämde att idag skulle få en dag i stan med shopping.

Det började bra och vi alla hittade nåt vi ville köpa. Sen gick vi på upptäcksfärd. Tog funicolare till Vomero för lunch. Vidare promemad till slottet St Elmo. Därifrån gick vi på "spanska trapporna" ner till området quartieri spagnoli. Sen kom regnet. Då tog vi en taxi till hotellet där vi fick den bästa tänkbara servicen tack vare Francesco, vår underbara servitör.Read more

Vad gör man på Capri?

April 21 in Italy ⋅ ☁️ 17 °C

Capri som är en ganska liten ö. Vad gör man där?

Jo, åker båt till grottor! Vi tog en båttur till den blå grottan där vattnet är så blått på grund av spegling av solen/ljuset inne i grottan. Magiskt vackert.

Båten vi åkte dit med var för stor för att komna in i grottan med så då har Italienarna så fiffigt ordnat det med införsel in i grottan i mindre båtar. Full kommers råder kring denna företeelse som vi roade oss med för att få uppleva detta.Read more

Det var på Capri vi mötte....

April 21 in Italy ⋅ ⛅ 18 °C

Vi steg upp tidigt för att ta båten till Capri. Det var det värt. Vi har haft soldis på gränsen till halvmulet hela dagen men tack och lov har temperaturen varit ljummen.

Capri har länge funnits på bucket list och äntligen blev det ett besök. En härlig ö och en pärla i medelhavet. Kan bara misstänka hur mycket människor som hänger här under sommarmånaderna. Och ändå var det lite crowded idag. 😳

Hamnen välkomade oss med restauranger och butiker. Staden liknar ett miniatyr-Visby med dyra butiker, hotell och smala gator.

En pizza och Vesuvio

April 20 in Italy ⋅ ⛅ 16 °C

Runt -runt väg upp till toppen på Vesuvio efter pizzalunch. 🍕 Neapelbukten är vacker en sån här solig dag.☀️ Några av oss gick upp för att titta på kratern. Andra slappade på en bänk i solen. ⛰

Vår servitör på hotellet sa att om du kört bil i Neapel kan du köra bil överallt. Till och med på månen. Det stämmer så bra för det är totalkaos på gatorna här. Bra gjort Peter 👍🏼Read more

Aktivitetsdag

April 20 in Italy ⋅ ☁️ 20 °C

Uppe med tuppen idag. Hyrbilen ska luftas och vi ska på äventyr. Förenade med daggpatrullen stod vi i kö för att lösa biljett till Pompei. Sen har vi vandrat på stengatorna och ruinerna. Känns i knän och vader 😎

Många km senare...

April 19 in Italy ⋅ ⛅ 20 °C

Idag har både knoppen och kroppen jobbat. Vi har strosat omkring över en mil i denna brokiga stad där trottoarerna inte går att använda för att gå på då allt annat samlas där. (Hjärnan jobbar på högvarv för överlevnad) Så vi går på gatorna och parerar bland bilar och scootrar..

Nu tar vi en stänkare på vår rooftop bar och njuter av den ljumma kvällen.Read more