Barossa wijnstreek

May 9, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 16 °C

Van Adelaide naar de wijnstreek Barossa is het een goed uur. Na de eerste Britse kolonisten, kwamen hier al snel ook de Lutheranen uit Silezie, Brandenburg en Polen, en die brachten de eerste wijnstokken mee. Ons doelwit is Tanunda, een bekende gemeente in de Barossa en een goed uitgangspunt voor een wijntour. Bij de stadsinfo krijgen we tips en het nodige aan kaartenmateriaal, dus we kunnen gelijk op pad en de namiddag nog benutten. Onze eerste stop maken we bij het wijngoed Roquefort, klein maar de hele ambience bevalt ons hier goed. Dit wijngoed bestaat nog niet zo heel lang. Een simpel oud hutje was de basis en werd in dezelfde 100 jaar oude stijl uitgebouwd. Een nog jonge vrouw, maar met lichaam en ziel gepassioneerd van wijn, geeft ons een blik in de diverse wijnen van het Barossa gebied en tegelijkertijd proeven we enige witte en rode.
    Het Barossa wijngebied is vooral bekend om zijn rode Shiraz druif. In de Adelaide Hills groeit echter ook nog Cabernet Sauvignon, maar hier minimaal. Door het extreem droge en hete klimaat, gedijen de rode druiven zeer goed, maar ze proberen het ook met witte. De meest bekende in Australie is de Semillion (bij ons niet de bekendste) en dan hebben ze ook Riesling en Chardonnay aangebouwd.
    De wijnproeverij begint hier altijd met een sparkling wine. En voor ons eerder ongebruikelijk, hier zijn ze trots op hun rode bubbeltjes, van de beroemde Shiraz… en die smaakt ;0)
    Dan gaan we naar wijngoed Yaldara, dat niet alleen bekend staat om zijn wijn maar ook om het mooie kleine kasteel wat op het landgoed staat. Het is recentelijk gerenoveerd en pas weer heropend, de nieuwigheid ruikt men nog. Hier hebben ze ook een rosé, en daarvan nemen we gelijk een flesje. We kopen onderweg nog wat kaas, worstjes en brood en dan maken we het gezellig op het terras van onze ‚camping bungalow‘.