Het prachtige Ha Long Bay

July 9, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag op het programma, misschien de meest toeristische uitstap van Noord Vietnam, maar als Unesco Werelderfgoed, moeten we dit gezien hebben. Onderweg hiernaar toe zien we een duidelijk evolutie in rijkdom en industriële ontwikkeling. Men bouwt nieuwe wegen en bruggee, er is een containerhaven etc, etc. Overal staan de betere huizen en hoe dichter bij Halong bay, hoe moderner en hoger de gebouwen zijn. Er worden ook volledige nieuwe wijken gebouwd. Het is een regio die economisch zeer sterk groeit. Onze gids vertelt ons over het grote verschil in cultuur tussen Noord en Zuid Vietnam. Het Noorden is wat vooruitstrevender : meestal gaan kinderen daar studeren en gaan beide ouders werken. Ze sparen om een beter leven uit te bouwen .... Het Zuiden daarentegen, daar gaat meestal enkel de man werken en blijven vrouwen thuis om voor de kinderen te zorgen. Alcohol is blijkbaar best een groot probleem.
    Genoeg achtergrondinformatie.

We komen aan en schepen in op onze boot : The Treasure Junk. Een zo goed als prive cruise, want we zitten met welgeteld 6 mensen aan boord van deze boot.
    Na een welkomstcocktail genieten we van een 'lichte 5-gangenlunch'. Siësta of nog even genieten op het zonnedek en dan kajakken. Een belevenis: niet alleen het kajakken maar ook de omgeving....subliem !!!

We stoppen onderweg aan een strandje om even te zwemmen en zetten dan onze tocht per kajak verder. Een omgeving om nooit meer te vergeten! Je kan foto's nemen om impressies te geven maar dit staat gewoon in ons geheugen gegrift!

Vandaag is het blijkbaar 60 jaar geleden dat Vietnam de eerste toeristen ontving. We dineren op het dek, romantischer dan dit kan niet. Matthias onderneemt een poging tot squid fishing, maar houdt het al gauw voor bekeken. Morgen om 5u20 op ! Tijd voor de zonsopgang en tai chi 😂