Mostra sulla mappa
  • Giorno 10

Hue

12 luglio 2023, Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

Met het ontbijt op de nachttrein achter de kiezen pikt onze volgende gids ons op in Hue.

Ons eerste bezoek gaat naar the Imperial Citadel oftewel de King Thanh Citadel. Deze is zeer groot, vergelijkbaar met de citadel in Hanoi. Hue was vroeger de hoofdstad van Vietnam en dus had de koning hier zijn domein met oa verblijven voor de koninklijke familie , diverse musea, meren, tuinen en tempels. Deze citadel behoorde toe aan de Nguyễn dynastie welke regeerde tussen 1803 en 1945, deels onder Franse druk.
    We krijgen een vrij uitgebreide uitleg over de 12 verschillende keizers en hun positieve en negatieve punten. De details zouden ons te ver brengen (en zijn we ook vergeten 🫢)
    Dit is Unesco Werelderfgoed, de tuintjes liggen er piekfijn bij, de bonsai's netjes bijgeknipt.
    We worden in een traditionele boot over de Perfume river gebracht naar onze lunchplaats.
    Het valt op dat dit een mooi huis is, met kleine vijver vooraan omringd door verschillende fruitbomen. De voornaamste bomen zijn guave, mango, papaya, jackfruit en pomelo. Achteraan is er ook nog een peperboom.
    De grootvader van de eigenaar was het hoofd van de olifantenleger van de koning, dus een man met aanzien. De grootmoeder kookte vroeger voor de koning. De lunch wordt bereid door de vrouw des huizes, Het smaakt, alweer!

Na de heerlijke lunch worden we getrakteerd op een medicinaal voetbad, en groene thee. In deze stoelen heeft de koning ook nog plaats genomen, althans dat wordt ons verteld. Het houtsnijwerk in de ruimte ziet er erg knap uit, dit zou allemaal dateren uit 1830.
    We krijgen een demonstratie van hoe ze hier koekjes met sesamzaad maken en we krijgen een zakje mee.
    De gids trakteert ons nog op Jackfruit, vers van de boom. Niets is teveel om toeristen gelukkig te maken . Het wordt soms genant.
    In de namiddag bezoeken we de graftombe van Tu Duc, de langst regerende keizer van de dynastie. Nadien keren we via een dorp dat gekend is voor de geurstokjes,naar het hotel terug. Het eerste hotel met zwembad, dus we nemen met veel plezier een plons!
    Leggi altro