Ninh Binh

July 11, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 36 °C

Vandaag gaan we richting Ninh Binh. Een actieve dag. Eerste stop aan de Pagode van de eerste keizer van Vietnam. Een Pagode is gewijd aan een koning, een tempel is enkel voor Boeddha. Deze Pagode is een combinatie van steen en hout. Het hout wordt bewerkt met natuurlijke harsen als bescherming tegen de hoge luchtvochtigheid. Het proces dient na een tijd herhaald te worden vermits ook de kleuren van de ornamenten anders vervagen. De wierookstokjes in de Pagode zorgen voor de verbintenis tussen het leven hier op aarde en het leven in het hiernamaals. De eerste keizer stierf jong, aan vergiftiging....Tot op heden is het nog steeds een raadsel wie de dader was : zou het de oudste zoon zijn ? Hij zou namelijk niet de opvolger van zijn vader worden, maar wel zijn jongere broer...of zou het de koniging zelf zijn, die kort erna met een nieuwe man huwde ? Door de oorlog met China is er heel veel informatie van de cultuur van Vietnam vernietigd en blijven er nog vele vragen over.
    De gids wijst ons een pagode boven op de berg. Daar moeten we naartoe. We trotseren de bijna 500 treden in de hitte , maar vanaf daar is het zicht magnifiek. Terug beneden (Matthias gaat iets sneller dan wij om een reden waar we niet over gaan over uitwijden 😂) , maken we nog een wandeling door het park met lotusbloemen en dan lunch.

We gaan onze fietsen oppikken, want een vakantie zonder fietsen is geen vakantie 😂🚲. Na een tochtje van een halfuurtje komen we bij de volgende uitstap : we laten ons in een traditionele sampam over de rivier varen, 3 grotten inclusief vleermuizen en opnieuw de prachtige, overweldigende natuur ! De dame die onze boot vooruit duwt, met de voeten weliswaar, is zooo grappig. Ze ramt de boot voor ons en barst dan uit in een onweerstaanbare lach ! Hilarisch !
    Terug met de fiets en dan even rustpauze en zalige douche. Onze gids heeft nog last minute een kamer kunnen regelen bij de homestay waar we 's middags lunchten. Welgekomen ! Straks opnieuw de nachttrein , naar Hue !