Isla del Sol, Titicaca sjön

December 12, 2014 in Bolivia ⋅ ⛅ 25 °C

Vi tog semester från pluggandet och åkte till titicaca sjön i några dagar. Det tog nästan en hel dag att komma till Isla del sol. De första två nätterna bodde vi på nordsidan av ön i en liten liten by som heter Challapampa. Vi fick ett rum för 80kr per natt med utsikt över sjön. Till middag åt man quinoa soppa till förrätt, "trout" från sjön till varmrätt o efterätt, 25kr för trerätters, väldigt billigt! Det var varmt på dagarna men iskallt på kvällen. När solen gick ner fanns absolut inget att göra, så vi gick o la oss vid åtta tiden:) Överallt gick åsnor, grisar, kor och får och betade, kändes som att va på landet.

Tredje dagen gick vi upp halv sex på morgonen för att gå en incaled som går till sydsidan på ön. Det var inte lätt att vandra i till stor del uppförsbacke på 4000m.ö.h. På vägen fanns många olika ruiner från inca-tiden och det var en otroligt fin utsikt.

Sista natten sov vi på sydsidan. Det sägs vara otroliga solnedgångar där, men tyvärr fick vi ett åskoväder istället:) Vi hade otur med vädret, första dagen var också åska o hagel. Ön heter Isla del Sol för att incafolket tror att solen föddes här, ön levde inte riktigt upp till namnet:)

Vi bodde väldigt spartanskt. Det fanns en liten stråle vatten i kranen, inget varmvatten o elen gick ett flertal gånger. Gissa om det va skönt att duscha varmt igår när vi kom till La Paz!:)
    /Christine