Söta Kampot

December 22, 2016 in Cambodia ⋅ ☀️ 30 °C

Några dagars mellanlandnig i staden Kampot, en liten söt stad vid en å. Promenader längs vattnet och på landsbygden kan sammanfatta våra dagar här. Trafiken är rätt lugn här så vi vågade oss på att hyra moped. Vi åkte tillsammans med en jättetrevlig kvinna från Island till den ännu mindre staden Kep som ligger vid havet. En dag på stranden, vilken resulterade i två röda svenskar, och sen en tur in djungeln. Kep kändes lite som en spökstad med stora gator men nästan bara övergivna hus och tomter. Mitt i djungeln hittade vi ett "gästhus"/resort som de precis har börjat bygga upp. Stället var övergivet i några år men nu har ett australiensiskt par börjar rensa och renovera. Vi blev varmt välkomna och Fredrik fick en ny kompis med namn Kiwi, en apa som blev ömhändertagen när hon var liten för att hennes mamma dog. Hon älskar att bli klappad av män så Fredrik fick sitta med henne i knät en lång stund. Hon är kedjad för att hon är så tam att om hon skulle tappa bort sig i djungeln skulle de vilda aporna högst sannolikt döda henne. Men hon brydde sig inte om kedjan så länge hon fick leka med hundvalpar eller riva tak på ett rivobjekt precis brevid.Read more