Huvudstaden i Kambodja

December 17, 2016 in Cambodia ⋅ ☀️ 27 °C

Gränsövergången med buss till Kambodja gick smärtfritt, med undantag för lite förvirring kring hur allt skulle ske :)

Första stoppet i Kambodja blev hvudstaden Phnom Penh. Här spenderade vi fyra nätter och hör och häpna; vi träffade det Kanadensiska paret igen! Vi åkte tillsammans till Toul Sleng/S-21-museumet. Ännu en gång blev vi tagna över hur hemska vi människor kan vara mot varandra. Byggnaden som museumet ligger i var från början en skola, men när Khamer Rouge tömde Phnom Penh 1975 och skickade alla till landsbygden för att jobba med jordbruk gjorde de om den till ett fängelse för alla som var "emot" revolutionen. Här torterades man tills man bekände sina brott mot Pol Pot, fick därefter sin dödsdom och skickades till "Killing Fields". Där klubbades man till döds och begravdes i massgravar. Dessa hemskheter pågick under tre år och resulterade i att tre miljoner kambodjaner dog antingen av svält eller på dödsfälten. För att ventilera allt vi hade sett på museumet så avslutade vi med att äta pizza från ett mobilt pizzakök och spela kort. Pizzaägaren blev överförtjust att få laga och sälja pizza till ett helt gäng blekfisar och bad om att få föreviga ögonblicket med några selfies som han sedan la upp på sin Facebook-sida för att visa världen om hans framgångsrika företag! Gott som tusan vad det iallafall :) man kanske ska fixa en rullande stenugn hemma sen :)

Vi promenerade längs floden i staden, kollade på all häftig arkitektur och besökte Wat Phnom, kullen där hela staden startades.