Satellite
Show on map
  • Day 10

    En Caballo a Viñales

    March 12, 2018 in Cuba ⋅ ☁️ 19 °C

    Om 9 uur gingen Floor en ik naar de man die twee paarden voor ons had en met ons een tour ging doen. Floor zat op de eetgrage El Dorado en ik zat op Pancho. Het eerste uur (geen tijdsbesef, hele tour duurde vier uur) sloeg ik doodsangsten uit. Ik heb vrij weinig ervaring met rijden op een paard en de oneffen wegen hielpen daar ook niet bij. Floor had daar gelukkig niet zoveel last van.

    Onze eerste stop was bij een sigarenboerderij. We kwamen de Cubaanse Robert Redfort weer tegen en een vrouw die met ons in de taxi collectivo zat. In de sigarenboerderij kregen we een sigaar met honing erop en uitleg van Reinier Gonzales Velazquez. Hij legde uit dat 90% van de sigaren naar de staat gaat en 10% voor eigen gebruik/verkoop is. Deze 10% werd met een geheim recept door zijn familie bereid. In fabrieken wordt er namelijk rum aan de sigaren toegevoegd. Hier voegen ze iets extra's eraan toe. Reinier liet ons 'secado y llebago' zien oftewel 'drogen en rollen'. En na de uitleg kregen we een uitnodiging om 's avonds met hem te gaan eten. Met een knipoog vroeg hij ook mijn hulp om van Floor zijn vriendin te maken. Een goede kandidaat voor 'Boer zoekt vrouw international';).

    We vervolgden onze weg naar een koffie/honing/guava-rum boerderij. Hier tegen we in duidelijk en sufficiente despacio (langzaam) Spaans, uitleg van een man over de planten en de productie van de eerder genoemde producten. Na een kleine pauze keerden we terug. De vier uur waren toch best voorbij gevlogen. Pancho en ik waren inmiddels matties geworden en ik sloeg geen doodsangsten meer uit.
    Read more