Nuestro viaje a Cuba

• 2,262days
  • 944kilometers
  • Mi primero día en Havana

March 2, 2018 in Cuba ⋅ ⛅ 23 °C

Na mijn vertrek uit koude kikkerland Nederland, vloog ik circa 11 uur later Cuba binnen. Alles liep vrij voorspoedig en ongeveer half 8 zat ik in de auto naast Emilio (mijn taxichauffeur). In de auto heb ik nog wat Spaanse woorden aan elkaar weten te rijmen zodat we nog een beetje gesprekken konden voeren. Het was een fijne tocht.

El Casa Ramonso is een beetje een verstopte casa in een groen gebouw op de eerste verdieping. Na wat uitgebreide basis uitleg van Francis en Fred, ben ik even kort Havana ingegaan voor een fles water en een hapje.

Hoewel de wandeling kort was, kreeg ik voor mijn gevoel al wel de sfeer van Havana te pakken. De temperatuur is erg aangenaam, maar ook de geluiden. Overal klinkt muziek. Na een aantal meters wandelen, kwam ik terecht bij een Italiaan. Het voelde als een welkome plek, juist omdat je hier niet naar binnen werd gelokt door mensen aan straat. De pizza die ik kreeg had iets weg van een smakeloze pannenkoek met veel kaas en tomatensaus, maar ik stoorde me er niet aan. Het was duidelijk te zien dat iemand zijn best had gedaan op die pizza. Dus ik was snel tevreden. Het hele gebeuren kostte mij relatief een rib uit mijn lijf. Maar goed, soms heb je - en al helemaal niet op je eerste avond - geen zin om moeilijk te doen. Je bed opzoeken (nu op 4:00 's ochtends in NL) is het enige wat er dan toe doet.

Un camino solo en Havana Vieja

March 3, 2018 in Cuba ⋅ ⛅ 28 °C

Na een heerlijk ontbijt samen met een andere casa gast, de Duitse Enrico, ben ik alleen Havana gaan verkennen. Heerlijk weer is het hier en er heerst een rust die je zeker 'tranquilo' kunt noemen. Ik ben verschillende straatjes ingelopen en op meerdere plekken werd ik verblijd met live muziek.

Tijdens mijn wandeling langs de Malecon heb ik ook diverse mooie kenmerkende oldtimers gespot. Ik hoop dat we later op onze reis ook in zo'n mooie auto mogen rijden.

Toen ik weer een beetje het toeristisch centrum in liep, ontdekte ik het kantoor waar ze etecsa kaarten verkopen, oftewel Wi-Fi kaarten. Er stond een lange rij voor het kantoor. Ik heb er zelf ook ruim een uur moeten wachten. De mensen om mij heen stonden ook geduldig te wachten, omdat je toch niet anders kan dan dat. Per baliemedewerker kon je 3 kaartjes maximaal bemachtigen. Dat heb ik dus voor de zekerheid maar alvast twee keer gedaan (ook voor Floor die vanavond aankomt).

Malecon

March 4, 2018 in Cuba ⋅ 🌬 13 °C

Vlak voordat Floor arriveerde, ging ik op zoek naar een plek om iets te eten te halen. Ik had geen zin om weer alleen in een restaurant te zitten, dus ik haalde een broodje met een soort warme kroket met sla en komkommer. Door de verhalen van andere reizigers met voedselvergiftiging, ben nogal huiverig tegenover het eten hier. Er zijn hier niet superveel van dat soort 'haal en neem mee' eetplekken, dus ik heb toch maar mijn kans gegrepen.

Terwijl ik mn broodje en soort gefrituurde deeg met suiker (en dan oud) at, liep ik weer naar het Malecon. Ditmaal liep ik echter naar een ander deel ervan. Onderweg werd er nog naar me gehonkt vanuit een knalroze cabriolet. De honk maakte een elektronische "pfiew pfieuw" geluid, erg hilarisch! Op de boulevard was de zon al een beetje aan het zakken en er waren een boel mensen aan het vissen. Het was een rustgevend gezicht.

Ik ben daarna teruggelopen naar de casa en niet lang daarna kwam Floor:).

Dos chicas en la Havana Vieja

March 4, 2018 in Cuba ⋅ ☀️ 25 °C

Vandaag zijn Floor en ik samen Havana in gegaan. We zijn camera obscura ingegaan. Daar hadden we een prachtig uitzicht over de stad.

In museo de chocolat hebben we een heerlijke chocolademelk en bonbon geconsumeerd. Vervolgens zijn verder we door de straten gaan wandelen en kwamen uit op castillo de real fuerza.

Nu zitten we aan een enorme daiquiry, naast de mojito, een typische cocktail in Cuba:).

In Hemmingway's footsteps

March 4, 2018 in Cuba ⋅ 🌙 13 °C

Na onze korte Wi-Fi connectie op de plaza Parque Cristo, vervolgden Floor en ik onze tocht naar het hipster tapascafe genaamd 'Lamperilla 361 tapas y cervezas'. Daar aten we een gefrituurde rijstkroket, lasagne-achtige lasagne en (terug denkend aan onze afzonderlijke Peru avonturen) ceviche. Samen met een gekoeld lokaal bier en een relaxte chillbank was dit een prima eetplek.

Als drankje achteraf zijn we kort naar El Floridita gegaan voor een daiquiry. Blijkbaar was dit Ernst Hemmingway's favoriete plek - wellicht toen ook onder het genot van live muziek - om vele daiquiry's achterover te gooien.

Vamos a Sante Clara

March 5, 2018 in Cuba ⋅ ⛅ 24 °C

Om half 9 stipt hebben Floor en ik vlak voor onze casa een mooie turkooise taxi particulares gepakt om naar het busstation te komen. Circa half twee komen we aan in Santa Clara. Eerste indruk op basis van de Lonely Planet: Che Guevera, studenten en dragqueens.

Tweede indruk - na broodjes gefrituurde vis, gefrituurde ham en churro's - Santa Clara is een rustig stadje.

More of Santa Clara

March 5, 2018 in Cuba ⋅ ☀️ 21 °C

Hoewel ons hostal werkelijk een soort paradijs lijkt te zijn, is Santa Clara natuurlijk meer dan rust. Naast de laatste rustoord van Che Guevara, wordt hier ook flink op de straten gedanst (zie filmpje).

Voor wat betreft eten: Er is hier een grote schaarste aan alles wat je in de westerse wereld gewend bent. Tijden lijken nu wel iets beter in Cuba, dus shampoo kopen is mogelijk. Maar iets kopen zoals beleg voor je brood of een snicker-achtige snack is zo goed als onmogelijk. Je kan in de supermarkt (als die er al is) kiezen uit twee soorten koeken en dat is al luxe. Mensen zijn echter over het algemeen niet slank hier. Dus het gebrek aan goed gezond eten en wellicht de aanwezigheid van veel frituur is ook een goede verklaring. Eerder vandaag zei ik tegen Floor: 'een fitnessclub kennen ze ook niet echt hier, of wel?' Maar jawel hoor, een half uur later komen we voor een heuze fitnessclub tegen.

In de avond hebben Floor en ik live muziek gehoord in Club Mejunje. Er was een zanger(es) aanwezig, van wie we nog steeds niet weten of het een hij of zij was. Deze zong, ter ere van een verjaardag die op dat moment werd gevierd, met enorm bereik in de ruïnes van de mooie club. We werden door de 'bewaker' op sleeptouw genomen. Iedereen zei dat hij de guard was, maar hij had eerder iets weg van een met rum beschonken techneut met rasta haar. We kregen een korte dansles van hem en iemand anders die in Club Mejunje aanwezig was. Omdat we nog niks gegeten hadden, hij liet ons een plek zien waar we een hapje konden eten. Twee hamburgers en twee mojito's later vielen we in een heerlijke coma slaap in ons paradijselijk hostal.

De volgende ochtend kregen we een enorm luxe ontbijt in onze hostal Autentica Pergola. Omdat onze bus pas laat in de middag ging, was dit een perfecte basis voor de rest van de dag. Onze laatste uren in Santa Clara hebben we doorgebracht met het drinken van een espresso met gecondenseerde melk ('bon bon') en het bekijken van een pelicula (film) 'los ojos del canario' in de cine voor 5 pesos elk (ongeveer 20 eurocent pp). Toevallig dat we hier tegenaan liepen, omdat het zeer toepasselijk ging over het leven van José Marti, een Cubaanse dichter die erg belangrijk is geweest voor de onafhankelijkheid in Cuba

Mi casa es su casa

March 7, 2018 in Cuba ⋅ ⛅ 22 °C

Rond een uur of half negen 's avonds bereiken Floor en ik Casa Mia in Trinidad. Na wat sms contact met de eigenaren worden we gebeld of we al in de buurt zijn. Bellen (en ik denk al helemaal naar een buitenlands nummer) naar een mobiele telefoon schijnt hier erg duur te zijn, dus dit is vrij bijzonder. Als we de straat in komen lopen, wijst er iemand naar Casa Mia en zien we twee figuren staan die ons enthousiast opwachten, de eigenaar Ernesto en zijn vrouw.

We krijgen een super warme welkomst en maarliefst twee welkomst cocktails p.p. plus pizza, alles on the house. Het kon niet te vaak gezegd worden door de eigenaren, we moesten ons vooral thuis voelen daar. Dat voelden we ons meteen en daarbij ook erg verwend.

Uitkijkend over de stad Trinidad vanaf het mooie dakterras, bedachten Floor en ik dat we het op dat moment best wel goed voor mekaar hadden:).

---

In de vroegte van de ochtend (uurtje of vijf 's ochtends) werden Floor en ik al gewekt door niet één, niet twee, maar toch wel minimaal drie hanen. Het scheelt dat we, uitgeput als we weer waren, vrij vroeg weer waren gaan slapen. Na wat verdere geslaap, begonnen we rond negen aan ons (uitgebreide) ontbijt.

Na het ontbijt is het vooral Trinidad verkennen. Het is hier wederom erg mooi (en erg warm). Onder het genot van een koude cola hebben we geluisterd naar de band 'Montimar' en meteen ook een cd gekocht. Ook hier is, net als in Havana, weer veel muziek op straat te vinden.

Long way to playa alcon

March 7, 2018 in Cuba ⋅ ☀️ 14 °C

Voor we onze fietsen huurden gingen we ervan uit dat naar het strand fietsen twintig minuten zou duren. Dat hadden we mooi mis. Het was toch wel een uur wat het ons heeft gekost (we zagen later dat de fietstocht naar het strand ook circa 14 km was).

Ondanks de slechte weg, was het een mooie tocht langs de kust. Het was wel belangrijk om elke keer goed naar de weg te kijken om niet in een gat te vallen. We moesten ook even wennen aan onze mountainbikes. Dus toen we daar op een uberverlaten strandweg stonden, duurde het even voor Floor haar fietsstandaard door had. Gelukkig kwam daar ineens uit het niets een vriendelijke behulpzame Cubaan (in een blauw overall) haar te hulp schieten. We fietsten na dit gekke tafereel allebei perplex weg.

Na een korte duik en een hoofdstukje uit Inferno, gingen we weer terug om op tijd terug te zijn voor de zon onder ging. Dit keer gingen we via de autoweg. Wat een verademing! Voor zonsondergang bereikten we de fietsverhuur. Doordat we door deze tocht behoorlijk flinke zadelpijn opgebouwd hebben, vermoed ik dat het wel weer even gaat duren voor we een fiets opstappen.

Het einde van de dag hebben Floor en ik afgesloten met een heerlijke tapas, bier en cocktails in Taberna Botija. Dit was ook een goede bodem voor de rest van onze avond in Club Ayala. Dit is tot nu toe de allervetste club waar ik ooit geweest ben. Een beetje in het noorden van de stad Trinidad kan je met een kleine klim in een grot komen. In die grot is Club Ayala, bestaande uit één bar (met maar twee bartenders) en één grote dansvloer. Het was een prachtige avond en we hebben heerlijk gedanst:)

Bailar y musica es todo

March 8, 2018 in Cuba ⋅ ⛅ 21 °C

Tijdens het wachten op een volgend optreden op de trappen van La Casa de Musica, zien wij weer twee Cubanen dansen. Het ziet er prachtig en zo eenvoudig uit. Alsof dansen makkelijker is dan lopen. Dit viel ons ook op bij disco Ayala. Twee dingen die Cubanen erg goed begrijpen: muziek en dans.Read more