Feliz año nuevo en Valparaiso

January 1, 2020 in Chile ⋅ 🌙 12 °C

Oudejaarsavond begint al blijkbaar hier een dag (nacht) eerder als Peter en ik de geluiden in de nacht van 30 op 31 december mogen aanhoren vanuit onze kamer in het hostel. Na een uurtje of twee slaap word ik wakker door het geluid van schreeuwende mensen. Ook Peter is wakker. Na buiten 'asesino!' te horen, concluderen we dat het feest niet is begonnen. Het is eerder een nachtelijk protest(event), dat als een feest klinkt. Het protestfeest lijkt te worden opgebroken door de sirene van een politieauto. Een paar uur slaap verder en ik word weer wakker. Ditmaal komt het door het geluid van luid zingende mensen en blaffende honden. Het is iets voor zes uur. Valparaiso never sleeps... en dat geldt nu ook voor ons blijkbaar🙈.

Oudejaarsavond. Na een dikke powernap, slaan Peter en ik wat drinken in en zoeken we rond 22u een goeie plek op om het vuurwerk te bekijken. Eerder zagen we tijdens een boottocht 's middags een grote hoeveelheid vuurwerk gereedstaan in de haven. Er wordt ruimte voor ons gemaakt op een bankje door een vriendelijke oudere dame, Lily. Even later komt ook haar man, Hugo, naast ons zitten. We praten o.a. over de politieke situatie in Chili, aan te raden plekken in Chili en Nederland en zijn werk als natuurkundige. De twee uur die we nog moesten overbruggen gaan wat sneller voorbij door het leuke gesprek dat we met deze mensen hebben. De klok slaat snel twaalf zonder een al te lange aftelreeks en iedereen krijgt nog even de tijd elkaar te knuffelen voor het vuurwerkspektakel begint.

Anders dan wij eerder gelezen hebben over oud&nieuw in Valparaiso, viel niet echt een straatfeest te bekennen. Er werd veel op pannen geslagen door mensen die uit de ramen van hun huis hingen, er werd ergens een vuurtje gemaakt en er liepen mensen met een sjaal voor de mond half zingend door de stad. Dit feest werd weer aangegrepen door de mensen om rebels te doen, maar ook (naar mijn idee) om als eenheid bij elkaar te komen. We keren, na een wandeling door de stad, terug in het hostel. Het was voor mij een iets betere nacht, ondanks de vlaag van bijtende lucht die ineens voorbij kwam en door onze muur/raam heenging. De bijtende lucht is helaas in de ochtend nog merkbaar in het hostel. Wellicht was dit ook de reden dat het rustiger werd op straat en de reden voor de bedekte monden..