Chile
Casa Mirador de Lukas

Feliz año nuevo en Valparaiso

January 1 in Chile ⋅ 🌙 12 °C

Oudejaarsavond begint al blijkbaar hier een dag (nacht) eerder als Peter en ik de geluiden in de nacht van 30 op 31 december mogen aanhoren vanuit onze kamer in het hostel. Na een uurtje of twee slaap word ik wakker door het geluid van schreeuwende mensen. Ook Peter is wakker. Na buiten 'asesino!' te horen, concluderen we dat het feest niet is begonnen. Het is eerder een nachtelijk protest(event), dat als een feest klinkt. Het protestfeest lijkt te worden opgebroken door de sirene van een politieauto. Een paar uur slaap verder en ik word weer wakker. Ditmaal komt het door het geluid van luid zingende mensen en blaffende honden. Het is iets voor zes uur. Valparaiso never sleeps... en dat geldt nu ook voor ons blijkbaar🙈.

Oudejaarsavond. Na een dikke powernap, slaan Peter en ik wat drinken in en zoeken we rond 22u een goeie plek op om het vuurwerk te bekijken. Eerder zagen we tijdens een boottocht 's middags een grote hoeveelheid vuurwerk gereedstaan in de haven. Er wordt ruimte voor ons gemaakt op een bankje door een vriendelijke oudere dame, Lily. Even later komt ook haar man, Hugo, naast ons zitten. We praten o.a. over de politieke situatie in Chili, aan te raden plekken in Chili en Nederland en zijn werk als natuurkundige. De twee uur die we nog moesten overbruggen gaan wat sneller voorbij door het leuke gesprek dat we met deze mensen hebben. De klok slaat snel twaalf zonder een al te lange aftelreeks en iedereen krijgt nog even de tijd elkaar te knuffelen voor het vuurwerkspektakel begint.

Anders dan wij eerder gelezen hebben over oud&nieuw in Valparaiso, viel niet echt een straatfeest te bekennen. Er werd veel op pannen geslagen door mensen die uit de ramen van hun huis hingen, er werd ergens een vuurtje gemaakt en er liepen mensen met een sjaal voor de mond half zingend door de stad. Dit feest werd weer aangegrepen door de mensen om rebels te doen, maar ook (naar mijn idee) om als eenheid bij elkaar te komen. We keren, na een wandeling door de stad, terug in het hostel. Het was voor mij een iets betere nacht, ondanks de vlaag van bijtende lucht die ineens voorbij kwam en door onze muur/raam heenging. De bijtende lucht is helaas in de ochtend nog merkbaar in het hostel. Wellicht was dit ook de reden dat het rustiger werd op straat en de reden voor de bedekte monden..

The Juice Cafe

December 22, 2017 in Chile ⋅ ☀️ 24 °C

The cafe where Alexandra took us was a very artistic one. There was nice decorations on the walls and the roof. There was one wall where the clients of the cafe had written things about the cafe in different languages and with text and drawings on paper napkins. We also put up our napkin with 5 different languages written on it 😊
    We ordered 2 big jars of mixed natural juices (Apple+Orange and Pineapple+Coconut). They both were delicious.

Valparaiso

December 25, 2018 in Chile ⋅ ☀️ 18 °C

Ville portuaire à 1h30 de Santiago, Valparaiso est un mélange de maisons colorées, de milliers de graph, de charme mais aussi de grande pauvreté et de batiments et maisons en ruines.
    Autres fois le plus grand ports d’Amerique du Sud, aujourd’hui il renait doucement avec le tourisme.

Valparaíso (CHI) - Concepción

January 11, 2017 in Chile ⋅ ☀️ 18 °C

De vlag dekt de lading. Een pittoresk paradijs voor fotografen. De huizen liggen kriskras op de heuvels gestapeld. Vaak steil bergop dus, maar om de hoek van elke straat loert een nieuwe opportuniteit. We spelen af en toe vals door één van de antieke funiculars te nemen. Bosbrand vlakbij, maar echt panikeren doen ze hier niet, zelfs niet als er as uit de lucht dwarrelt.Read more

Viña del Mar

December 11, 2016 in Chile ⋅ ☀️ 30 °C

Ein Tag am Strand...nach der völlig durch gezechten Nacht ist das wohl das Beste was man tun kann, schön mal die Birne braten. Habe immer noch die gute Bergbräune an Armen, Hals und Gesicht. Der Rest ist ziemlich europäisch geblieben.
    Und dank des Tipps von Frau Kern haben wir uns, die wir direkt von Hostel in Valparaiso mit dem Bus kamen, gar nicht lange mit der Stadt aufgehalten und direkt an den Strand. Im Vergleich mit Valparaiso sieht diese Stadt gehobener aus, strahlt dafür aber auch kaum Charakter aus. Könnte auch irgendwo in Spanien oder Italien sein. Das kann man von Valparaiso jetzt nicht sagen.
    Vielleicht sollte ich Sonnencreme mitnehmen. Die Sonne brennt hier mit UV Index 7, in Europa haben wir halt normal 2-5. Und is ja noch nicht mal Sommer. Mir ist heiß...

P.S.: Das Wasser war indes so scheiße kalt das meine Haut beim Schwimmen gebitzelt hat. Dieser Humboldt Strom ist ganz schön deutsch wie die hier sagen würden.

Valparaiso Friday nights

December 10, 2016 in Chile ⋅ 🌙 21 °C

So, was hab ich heute gemacht? Und was zum Teufel ist heut Nacht passiert?
    Ich glaub heut hab ich nichts gemacht, ich hab Seelöwen am Strand gesehen. Ich hab sie nicht mal fotografiert. Da waren fette Seelöwen die versuchten auf eine alte Hafenplattform zu springen...und eher aussahen wie nordkoreanische Trägerraketen beim Start. Naja, es ist auch nicht einfach mit knapp 150 kg oder wahrscheinlich noch viel mehr (ich will hier niemanden diskriminieren aufgrund seiner Leibesfülle) da auf so eine Plattform zu hüpfen. Die ist fast zwei Meter über dem Wasser. Und es sah nicht so aus als ob gerade Flut war. Aber es lagen ja auch welche oben auf. Also irgendwie sind ja alle dahin gekommen wo sie waren. Klingt komisch, hab ich aber so vorgefunden.
    Hats dann auch geschafft, der Kleine. War wohl nicht zu fett und intelligent hat er sich an so einer Schräge abgestützt. Ist halt scheiße wenn man keine Hände hat.

Und danach, ich hab Zahnpasta besorgt und endlich Emma wiedergetroffen. Sie ist von ihrem Yoga Kurs in Ecuador direkt nach San Pedro und nun wollen wir doch mal schauen was sie so zu erzählen hat. Es können ja witzige Dinge auf solchen Kursen passieren, das passt mir für weitere Geschichten und wilde Phantasien welche mein Kopf völlig unbefangen spinnt.
    Ist dann halt etwas eskaliert mit den beiden Schweden aus ihrem Hostel, Florine, der neuen Reisebegleitung und dem Rest ihres Hostel. Aber so sind Freitagabende mit Pub crawls nun Mal. Da wacht man auch mal in einem fremden Hostel auf dem Sofa auf, weil man vom Frühstücksmann geweckt wird...Wenn der Eiermann klingelt, oder so...

Casa Mirador de Lukas