Titicacameer

July 16, 2016 in Peru ⋅ ☀️ 17 °C

Op dit moment zitten we lekker in het zonnetje op een boot, terug richting Puno. We hebben vandaag de Urus stam bezocht en het eiland Taquila.

De Urus' wonen op drijvende eilanden op het Titicacameer. Deze eilanden zijn gemaakt van Tortura, een soort riet dat hier groeit. Honderden jaren geleden werden zij bedreigd door de Inca's en later de Spanjaarden. Zij vonden een veilige plek op het water en leefden van de jacht en visserij. Heel bijzonder om te zien hoe zij toen al in staat waren om de eilanden op te bouwen.

Daarna gingen we door naar het eiland Taquila, waar staat voor 'bloem van de zon'. Dit eiland is jarenlang afgezonderd geweest en heeft pas sinds 1978 een verbinding met het vaste land d.m.v. een motorboot. Er is geen criminaliteit, dus ook geen politie. Er is ook geen elektriciteit, waardoor alle inwoners zelf energie opwekken met zonnepanelen. Leuk om te weten is dat hier niet de vrouwen breien, maar de mannen 😆.

Het Titicacameer, dat je uitspreekt als Titigaga weet ik sinds vandaag, is het hoogstgelegen meer ter wereld. Het is daarnaast immens groot. Er groeit veel van dat tortura riet, wat door de Peruanen beetje bij beetje wordt verbrand. Als zij dit niet zouden doen groeit het meer dicht. Een groot drijvend eiland is denk ik niet de bedoeling 😉.

Deze tour maakt ons bezoek aan Puno weer goed. Morgen gaan we Peru verlaten en gaan we per bus naar La Paz. Een gevaarlijke stad als we de Lonely Planet moeten geloven dus bij dezen beloofd dat we voorzichtig doen. Tot snel 😘.